En ud af seks unge danskere læser så dårligt, at det kan spolere deres fremtidsdrømme. Torsdag sætter Unesco fokus på læsning.
Når danske unge forlader folkeskolen, læser en ud af seks så dårligt, at de får svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det fortæller Jan Mejding, forsker ved center for Grundskoleforskning.
- Deres læsning er langsom og usammenhængende. Derfor kræver det en stor indsats fra dem selv, hvis de skal lære det, der bliver forventet på en ungdomsuddannelse. Og så brækker de nogle gange nakken, siger han
Regeringen har givet et såkaldt læseløfte om, at alle børn i fremtiden skal kunne læse sikkert inden udgangen af 2. klasse, og at ingen elever forlader folkeskolen uden at kunne læse ordentligt.
Gennem de senere år har der især været fokus på de yngste elevers læseevner. Men selv om de yngste er blevet bedre til at læse, er der stadig lige så mange, som læser dårligt, når de forlader folkeskolen.
- Det er nødvendigt, at vi også kigger på de ældre elever. De skal have nogle succesoplevelser, så de får lyst til at læse og får en fornemmelse af, at de er gode, siger Klare Korsgaard, leder af Nationalt Videncenter for Læsning.
Torsdag markerer Unesco verden over læsningens dag, hvor de sætter fokus på analfabeter - folk som ikke er i stand til at læse og skrive. I Danmark drejer det sig om cirka en procent af befolkningen, men på verdensplan falder 800 millioner mennesker inden for den gruppe.
/ritzau/