Hvis bussen eller toget er forsinket, kan det betyde, at passagerer må betale ekstra for turen.
Passagerer, der bruger rejsekort, risikerer at skulle betale ekstra for turen, hvis bussen eller toget bliver forsinket. Og jo større forsinkelsen er, jo større et beløb kan passagererne ende med at få trukket på deres rejsekort ved check ud. Det skriver it-mediet Version2.dk.
Beløbet får kunderne kun igen, hvis de selv opdager overtakseringen - eksempelvis i forbindelse med check ud - og derefter på eget initiativ henvender sig til kundeservice.
- Det er groteskt, det er det. Og det er fuldstændigt uigennemskueligt, siger Asta Ostrowski, seniorrådgiver fra Forbrugerrådet Tænk, til Version2 om situationen.
Hos DSB, der er hovedaktionær i Rejsekort A/S, bekræfter man, at rejsekort-kunder kan risikere at skulle betale ekstra, hvis der er forsinkelser i den kollektive trafik.
- Det er korrekt, at det kan man. Og vi har ikke noget system, som kan håndtere det, se bort fra det eller kompensere for det,siger Christian Linnelyst, chef for salg og produktmarketing i DSB.
Den bizarre situation, hvor passagerer risikerer økonomisk straf ved forsinkelser, skyldes rejsekortets regler om maksimum rejsetid. Det er en tidsbegrænsning på, hvor lang tid det højst må tage at bevæge sig et givent antal zoner i et takstområde, eksempelvis Hovedstadsområdet, Fyn område Øst eller Nordjylland.
I Hovedstadsområdet må det maksimalt tage 1 time at rejse to zoner, 1 time og 15 minutter at rejse tre zoner, og så fremdeles. Så hvis en to-zoners rejse fra check ind til check ud tager længere end én time inden for Hovedstadsområdet, bliver rejsen automatisk takseret til et højere antal zoner, der svarer til den endelige rejsetid ved check ud. På den måde kan en to-zoners rejse, der i udgangspunktet koster 15 kroner i Hovedstadsområdet ende med at blive takseret til 20 kroner eller mere, alt efter rejsens varighed.
Christian Linnelyst fra DSB opfordrer rejsekort-passagerer til at holde øje med prisen for deres rejse, når de checker ud. Han tilføjer, at mange rejsekort-brugere rejser den samme tur ofte, og derfor ved de også, hvad prisen bør være.
- Hvis de har siddet i et tog eller en bus eller en metro og været forsinkede, så skal de lige være opmærksomme på, hvad prisen er, når de checker ud. Om den er anderledes, end den plejer at være. Det ved de som regel. Og hvis de har været forsinkede, så må de tage fat i kundecenteret efterfølgende og få refunderet beløbet. Der er desværre ikke andet at gøre lige nu, siger Christian Linnelyst til Version2.