Den beskadigede broklap, der har spærret for skibstrafikken gennem Limfjorden, er nu fjernet.
Det oplyser Banedanmark til Ritzau. Klappen sidder på jernbanebroen over Limfjorden.
- Det er gået over al forventning. Alt gik glat, og der var ingen forhindringer under vejs, fortæller Erik Lorentz Larsen, kommunikationsrådgiver hos Banedanmark.
Aktionen begyndte klokken seks lørdag morgen og var forventet at skulle vare til langt ud på aftenen, men allerede klokken 16.30 var broklappen sejlet i land.
- Det var lettere at få klappen skåret over og få den fri, end vi havde turdet håbe på, forklarer Erik Lorentz Larsen.
Broklappen fik en alvorlig medfart, da det finske containerskib Ramona den 28. marts sejlede ind i den.
Selvom den ødelagte broklap vejer hele 300 ton, lykkedes det for det 75 meter lange containerskib at forskubbe den op til en meter.
De bevægelige dele af broen blev totalskadede og skal derfor udskiftes.
Efter afmonteringen af den beskadigede broklap er næste skridt nu at få fremstillet en ny broklap.
Banedanmark forventer, at kunne oplyse mere om denne proces i starten af maj.
- Til den tid har vi også et klarere billede af, hvor lang tid vi forventer, det kommer til at vare, forklarer Erik Lorentz Larsen.
Hidtil har Banedanmark vurderet, at der kommer til at gå et halvt år, før broen igen kan bruges til togdrift, men dette estimat kan blive ændret, når planen for en ny broklap ligger klar.
Opgaven vil blive forelagt forskellige entreprenører, der skal komme med brugbare tilbud og tidsplaner.
Uheldet har medført, at togtrafikken mellem Aalborg og området nord for Limfjorden er blevet sat helt i stå, da broen var den eneste jernbaneforbindelse over fjorden.
I stedet har DSB måttet sætte busser ind på strejken, hvilket har medført en forlængelse af rejsetiden på op til en time.
Udskiftningen af broklappen koster i omegnen af tre millioner kroner.
/ritzau/