Efter mange år med ombygning og byggerod slår Enigma lørdag dørene op til et spritnyt kommunikationsmuseum.
Museumsdirektør Jane Mylenberg håber, at museets udstillinger vil danne ramme om samtaler, der er afgørende for, hvilket demokrati vi i fremtiden ønsker at leve i.
- Omkring 60 procent af danskerne deltager ikke i den offentlige debat. Det er et kæmpe problem for vores samfundsstruktur.
- Som regel er det dem, der føler meget stærk for eller imod, der blander sig i debatten. Det betyder, at det brede flertal i midten ikke bliver hørt. Det er et demokratisk problem, siger hun.
Årsagerne til, at mange danskere ikke deltager i den offentlige debat, skal ifølge Jane Mylenberg blandt andet findes i, at medier fremelsker konflikt og sensation.
Museumsdirektøren peger også på de sociale medier som en årsag.
- De sociale medier har gjort det vanskeligt at undertone konflikten, fordi man skal råbe højere og højere for at blive hørt, siger hun.
I 2022 udgav kommunikationsbureauet Radius en oversigt over, hvilke faggrupper danskerne havde størst og mindst tillid til.
Mens journalister lå tredjenederst på listen, lå kulturpersonale som for eksempel bibliotekarer fjerdeøverst på listen.
Netop derfor mener Jane Mylenberg, at museet er det rigtige forum til at skabe samtale om demokrati og samfund på tværs af generationer og andre skel.
- Jeg tror, at det er en opgave, vi kan løfte, fordi befolkningen har tillid til os i forvejen, siger hun.
Når museets døre på ny åbner lørdag eftermiddag, vil temaer som fake news og digital dannelse være på dagsordenen.
Gæsterne får også konkret mulighed for at tage nye digitale redskaber med hjem.
- Der står arbejdsborde, hvor medarbejdere er klar til at lære gæsterne nye teknologiske færdigheder, siger Jane Mylenberg.
De nye færdigheder kan være alt fra at lære at 3D-printe til at lære at bruge en parkeringsapp.
Museet er lavet til alle aldersgrupper, men skulle museumsdirektøren selv besøge museet som gæst, ville hun tage nogle børn under armen.
- Udstillingerne kan skabe nogle samtaler på tværs af generationer, der kan være svære at få derhjemme over middagsbordet.
- Mens børnene kan være eksperter på TikTok, kan de ældre gæster fortælle om, hvordan telefoner engang havde ledninger, og fjernsyn fyldte det meste af stuen, siger hun.
/ritzau/