Det danske datatilsyn bør tage et kig i værktøjskassen for at beskytte forbrugerne mod Metas adfærdsbaserede reklamer.
Det mener Uffe Rabe Krag, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk.
- Vi mener, at det juridiske grundlag for, at GDPR-lovgivningen er overtrådt, er relativt sikkert. Derfor mener vi, at det danske datatilsyn bør kigge på, hvilke håndhævelsesmuligheder det har over for Meta, siger han.
Det er Meta, der ejer de sociale medier Facebook og Instagram.
Datatilsynet i Norge har udstedt et midlertidigt forbud mod, at Meta målretter reklamer baseret på forbrugeres adfærd på internettet.
Forbuddet gælder fra 4. august og tre måneder frem, eller indtil tilsynet mener, at Meta har indrettet sig på lovlig vis.
Det skrev det norske datatilsyn i en pressemeddelelse mandag.
Meta må fortsat bruge de oplysninger, som brugerne selv indtaster, til at målrette markedsføring. Det kan være oplysninger om køn, alder, bopæl og interesser.
I Norge må selskabet derimod ikke længere bruge data fra brugernes øvrige opførsel på internettet.
Gør Meta det alligevel, risikerer selskabet dagbøder på op til en million norske kroner, skrev det norske tilsyn i pressemeddelelsen. Det svarer til cirka 662.000 kroner.
Uffe Rabe Krag mener, at det er en fornuftig løsning at lave et midlertidigt forbud. Skal der laves et permanent forbud, skal det komme fra de irske myndigheder, da selskabet har europæisk hovedsæde i Irland, forklarer han.
- Det er en meget voldsom måde at lave markedsføring på, der indsamler ekstreme mængder data om os alle, siger Uffe Rabe Krag.
- Det kan give problemer i forhold til magtbalancen mellem virksomhed og forbruger. Hvis en virksomhed ved alt om mig, har den bedre mulighed for at påvirke mig til at foretage et køb, lyder det videre.
Sidste år konkluderede den irske databeskyttelsesmyndighed, DPC, at Meta ikke havde hjemmel til at bruge persondata til adfærdsbaseret markedsføring, skrev NRK mandag.
Men myndighederne i Irland beordrede ikke Meta til at træffe øjeblikkelige foranstaltninger.
Sagen er stadig i gang, og DPC forventer, at den er afsluttet inden midten af august. Det fortæller vicekommissær i det irske datatilsyn Graham Doyle til NRK.
Tirsdag eftermiddag har der været et møde i Det Europæiske Databeskyttelsesråd.
Her har medlemslandene blandt andet talt om Metas adfærdsbaserede reklamer.
Repræsentanter fra det danske datatilsyn deltog i mødet, men kan ikke referere fra det, fortæller Allan Frank, it-sikkerhedsspecialist og jurist i Datatilsynet.
Dog lyder det, at man vil afvente afgørelsen fra de irske myndigheder.
- Vi kigger på alle de muligheder, vi har. Men vi forventer, at de irske myndigheder kommer med en afgørelse, der afspejler den fælles holdning i det europæiske databeskyttelsesråd. Og vi forventer, at den kommer snart, siger Allan Frank.
/ritzau/