Annonce
Lokal nyt

Affaldsselskab genkender ikke "mærkbar frustration": - Kun en brøkdel

Affalds- og energiselskabet, der i august indførte nye skraldespande- og tider, siger, at telefontiderne er blevet bedre efter ansættelsen af flere medarbejdere. Arkivfoto: Anders Knudsen
Syv uger efter nyt affaldssystem - og beholdere - blev introduceret, mener Refa ikke, der har været "mærkbar frustration" hos deres kunder.

7. august introducerede det lokale affalds- og energiselskab, Refa, et nyt affaldssorteringssystem.

Også nye skraldespande og afhentningstider blev indført. Ændringerne kom blandt andet på baggrund af nye regler om affaldssortering, der er blevet besluttet i Folketinget.

Men overgangen til det nye system - og de nye beholdere - er blevet mødt med kritik af visse dele af lokalbefolkningen, hvor frustrationer er blevet givet til kende især over Facebook.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vores skrald sidder fast i bunden, og det kravler med mider og maddiker, sagde Nysted-borger Birgit Reland blandt andet til Folketidende i august.

Ligesom flere har oplevet timelange køer på affaldsselskabets telefoner. 

Miderne er blevet et problem i affaldsbeholderen, hvorfor Nysted-borgeren Birgit Reland har sat en klemme på for at forsegle. Foto: Birgit Reland

- Kortere ventetider

Men nu er telefonkøerne dog blevet mindre, siger selskabets kommunikationskonsulent, Kenneth Prehn, der heller ikke genkender en "mærkbar frustration". Refa overvejer heller ikke udskiftning af de nye affaldsbeholdere, skriver han i en mail.

Vi har tidligere hørt om rødglødende telefoner og flere timer lange ventetider, er det blevet bedre? Og hvis det er, hvorfor?

- Vi kan se på vores telefonstatistikker, at telefonkøerne er blevet kortere. Beslutningen om at ansætte ekstra folk i vores kundecenter var både nødvendig og rigtig. Vikarerne besvarer både telefoner og skriftlige henvendelser – det betyder både kortere ventetider og hurtigere besvarelse af skriftlige henvendelser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke umiddelbart inspireret af Egedal

Et af de gentagende kritikpunkter har været maddiker i skraldespanden, foranlediget - siger borgere til Folketidende og på Facebook - af den nye affaldsbeholder, der skaber grobund for problemet.

I Egedal Kommune har man mødt samme problem - om end det er nogle helt andre affaldsbeholdere - og tilbagekaldt dem, skriver Jyllands-Posten.

En lokal borger på Vestlolland har delt et let og enkelt tip på Facebook mod maddikerne, som hun mener virker. Foto: Facebook

I Egedal Kommune har man tilbagekaldt dysfunktionelle skraldespande efter tonsvis af klager. Er det en rute, i overvejer?

- Vi kan naturligvis ikke kommentere Egedal Kommunes affaldsløsninger. Vi benytter affaldsbeholdere af mærket Joca. Som det fremgår af andre mediers historier benytter Egedal beholdere af et helt andet mærke.

- Svaret på dit spørgsmål: Nej.

Der har været en mærkbar frustration over de nye skraldespande og det nye system. Synes I selv, den er berettiget?

- Refa kan konstatere, at mange kontakter os med spørgsmål vedrørende den nye indsamlingsordning, som er væsentlig anderledes end den vores kunder har været vant til i rigtig mange år.

- Det er både naturligt og forventeligt. Kun en brøkdel af de mange henvendelser vi modtager bærer præg af det, som du kalder en mærkbar frustration. 90 procent af de kunder vi er i kontakt med - ansigt til ansigt eller i telefonen - har brug for hjælp til at få tingene til at fungere. Det lykkes i god ro og orden i et konstruktivt og positivt samarbejde mellem kunde og kundecenter. Det vil vi gerne kvitterer for: Tak til alle de kunder, der sorterer – og tak for en positiv og løsningsorienteret tilgang, skriver han.

  • Sak REFA Energi 4
    Affalds- og energiselskabet, der i august indførte nye skraldespande- og tider, siger, at telefontiderne er blevet bedre efter ansættelsen af flere medarbejdere. Arkivfoto: Anders Knudsen
  • Miderne er blevet et problem i affaldsbeholderen, hvorfor Nysted-borgeren Birgit Reland har sat en klemme på for at forsegle. Foto: Birgit Reland
  • En lokal borger på Vestlolland har delt et let og enkelt tip på Facebook mod maddikerne, som hun mener virker. Foto: Facebook
Annonce
Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t