7. august introducerede det lokale affalds- og energiselskab, Refa, et nyt affaldssorteringssystem.
Også nye skraldespande og afhentningstider blev indført. Ændringerne kom blandt andet på baggrund af nye regler om affaldssortering, der er blevet besluttet i Folketinget.
Men overgangen til det nye system - og de nye beholdere - er blevet mødt med kritik af visse dele af lokalbefolkningen, hvor frustrationer er blevet givet til kende især over Facebook.
- Vores skrald sidder fast i bunden, og det kravler med mider og maddiker, sagde Nysted-borger Birgit Reland blandt andet til Folketidende i august.
Ligesom flere har oplevet timelange køer på affaldsselskabets telefoner.
- Kortere ventetider
Men nu er telefonkøerne dog blevet mindre, siger selskabets kommunikationskonsulent, Kenneth Prehn, der heller ikke genkender en "mærkbar frustration". Refa overvejer heller ikke udskiftning af de nye affaldsbeholdere, skriver han i en mail.
Vi har tidligere hørt om rødglødende telefoner og flere timer lange ventetider, er det blevet bedre? Og hvis det er, hvorfor?
- Vi kan se på vores telefonstatistikker, at telefonkøerne er blevet kortere. Beslutningen om at ansætte ekstra folk i vores kundecenter var både nødvendig og rigtig. Vikarerne besvarer både telefoner og skriftlige henvendelser – det betyder både kortere ventetider og hurtigere besvarelse af skriftlige henvendelser.
Ikke umiddelbart inspireret af Egedal
Et af de gentagende kritikpunkter har været maddiker i skraldespanden, foranlediget - siger borgere til Folketidende og på Facebook - af den nye affaldsbeholder, der skaber grobund for problemet.
I Egedal Kommune har man mødt samme problem - om end det er nogle helt andre affaldsbeholdere - og tilbagekaldt dem, skriver Jyllands-Posten.
I Egedal Kommune har man tilbagekaldt dysfunktionelle skraldespande efter tonsvis af klager. Er det en rute, i overvejer?
- Vi kan naturligvis ikke kommentere Egedal Kommunes affaldsløsninger. Vi benytter affaldsbeholdere af mærket Joca. Som det fremgår af andre mediers historier benytter Egedal beholdere af et helt andet mærke.
- Svaret på dit spørgsmål: Nej.
Der har været en mærkbar frustration over de nye skraldespande og det nye system. Synes I selv, den er berettiget?
- Refa kan konstatere, at mange kontakter os med spørgsmål vedrørende den nye indsamlingsordning, som er væsentlig anderledes end den vores kunder har været vant til i rigtig mange år.
- Det er både naturligt og forventeligt. Kun en brøkdel af de mange henvendelser vi modtager bærer præg af det, som du kalder en mærkbar frustration. 90 procent af de kunder vi er i kontakt med - ansigt til ansigt eller i telefonen - har brug for hjælp til at få tingene til at fungere. Det lykkes i god ro og orden i et konstruktivt og positivt samarbejde mellem kunde og kundecenter. Det vil vi gerne kvitterer for: Tak til alle de kunder, der sorterer – og tak for en positiv og løsningsorienteret tilgang, skriver han.