Omtale af den negative slags fra Nykøbing F. og Nakskov har i høj grad gjort Lolland-Falster mere synlig på Danmarkskortet.
Sygeplejerskesagen, Atea-bestikkelsessagen og programmet ”På røven i nakskov” har været med til at Sydhavsøerne med øget hyppighed har været nævnt i medierne.
Det viser en ny undersøgelse fra Infomedia, der årligt laver en liste over de 100 mest Danmarks 100 største byers omtale i de landsdækkende dagblade.
I 2015 havde Nykøbing nemlig fået 43 procent mere omtale i medierne end i 2014. Det betyder nu, at den falsterske hovedstad ligger som nummer 26 på listen over byer med mest mediesynlighed per indbygger og er altså sprunget 35 pladser op.
Det er som nævnt tidligere især kriminalstof, der gør Nykøbing synlig. Her er det specifikt sygeplejerskesagen og derudover blev travbanen nævnt i forbindelse med bestikkelsessagen, hvor medarbejdere i Atea havde bestukket ansatte i Region Sjælland, Rigspolitiet og Kriminalforsorgen, det oplyser Infomedia.
Tidligere har det mest været på grund af sport, at Nykøbing har været i medierne og det har også stadig en stor betydning. I 2015 handlede 10 procent af omtalen om Nykøbing om håndbold. En periode hvor Nykøbings håndboldklub investerede i flere nye spillere.
Det er heller ikke lutter rosende ord, der gør, at Nakskov er rykket 24 pladser frem på listen over mest medieomtalte byer.
Placeringen som nummer 52 på listen kan næsten egenhændigt tilskrives TV2’s omdiskuterede tv-program ”På røven i Nakskov”, der har skabt en masse debat i mediebilledet.
Men den egentlige grund til at Nakskov og Lolland er så tydelige i mediebilledet er den kærlighedsstorm, som programmet har kickstartet.
”Det er interessant at se, hvordan en lille non-profit organisation som Lolland-Falster Lovestorm har skabt massiv omtale for byen ved hjælp af sociale medier og dermed også opnået god pressedækning i de traditionelle medier”, siger Analytiker hos Infomedia, Julie Navntoft.
Lovestorms arbejde ser ud til at have skabt resultater. En meget stor del af omtalen af Nakskov handler om ”På røven i Nakskov”, og Lovestorm har formået at være omtalt i næsten 21 pct. af dem, oplyser Infomedia.
Se hele listen over danske byer med mest mediesynlighed per indbygger fra 2015 HER.