Hos DSB regner de med, at op mod hver tredje pendler på Sydbanen forsvinder, mens togene er erstattet af busser.
NYKØBING - Vi ved godt, at når Banedanmark tager fat på sådan et omfattende sporarbejde, så ryger der mange passagerer. Vi regner med i hvert fald 30 procent, hvis ikke flere, af vores faste pendlere, der finder andre måder at transportere sig på. Det er vi selvfølgelig kede af hos DSB, men jeg forstår dem godt. Folk vælger det, der giver mening for dem, fortæller informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
Arrangementet med togbusser blev udfordret allerede fra starten, da de ansatte hos DSB valgte at strejke fra mandag morgen. Derudover har det ifølge informationschefen fungeret fint tirsdag og onsdag.
- Vi har fulgt togbusserne tirsdag og onsdag, og generelt kører det, som det skal. Vi har adskillige busser, der står parat, så skulle busserne gå ned, eller bliver de fyldt, så kører der en ny parat til at transportere de ekstra passagerer.
Skal vinde kunder tilbage
Hvor mange faste kunder DSB har måttet vinke farvel til, er der på nuværende tidspunkt intet overblik over. For at kapre nogle af de flygtende kunder tilbage planlægger DSB at give rabatter til pendlerne, når sporarbejdet er overstået igen:
- Vi har tænkt os at tilbyde kunder halv pris på deres pendlerkort, hvis de i perioden mellem første august og 30. september bestiller et pendlerkort, der er gyldigt i mindst 59 dage. På den måde tilgodeser vi både dem, der har valgt en anden transport i perioden, og dem, der er blevet - det er planen for at få folk tilbage i togene, når hverdagen vender tilbage, fortæller Tony Bispeskov.
Tur mere end fordoblet
Foran stationsbygningen i Nykøbing står Stine Madsen og venter sent på eftermiddagen.
- Er det den hurtige til Næstved? spørger hun chaufføren, der efter et kort kig på Rejseplanen nikker bekræftende.
Hun er på vej fra Maribo til Ringsted. En tur, der normalt tager cirka halvanden time som passager i den offentlige transport, men i dag er tættere på tre og en halv time. Hun blev nødt til at få tidligt fri fra sit arbejde som rengøringsassistent, så hun kunne nå sin aftale i Ringsted.
- Jeg synes, det er irriterende, og havde jeg en anden måde at komme til Ringsted, så gjorde jeg det. Men det har jeg ikke, fortæller Stine Madsen.
Glad for indsatsen
Hun er dog ved godt mod, den lange rejsetid til trods.
- Jeg kan se, bussen ikke er særlig fyldt, så jeg skal bare ligge ned, lukke øjnene og tage en slapper. Jeg står op klokken 4.15, så det er tiltrængt, siger hun.
Det gode humør skyldes, at hun værdsætter den store indsats, DSB gør for at nedbringe rejsetiden. Og så de ansatte, der iført sikkerhedsveste guider til tider pressede pendlere med overskud og godt humør. Et humør, der lader til at smitte.
- Skal du have din taske med, eller skal den i bagagerummet? lyder det fra en af de orangeklædte vejvisere.
Hans gode humør er smittende, og det flyver med vittigheder og viden om busrejsen i retning mod de rejsende i rasende tempo.
- Generelt er folk søde og venlige ved os. Jeg synes, der er god stemning, siger han, før bussen får et kærligt klap på siden, der signalerer, at den godt kan sætte kursen nordpå.
Anstrenger sig
Ifølge Tony Bispeskov anstrenger de ansatte i DSB sig for at gøre turen så behagelig og smertefri som muligt.
Hvor mange af kunderne rabatterne kan få tilbage i togene, findes der ikke et konkret svar på.
Men informationschefen håber på, at de pendlere, der finder hinanden i grupper på Facebook eller lejer en bil, kommer tilbage på skinnerne, når arbejdet er overstået til efteråret.
- Vi håber, at tilbuddet om rabat gør, at folk giver os en chance igen, når sporarbejdet er færdigt for denne omgang, siger Tony Bispeskov.