Der er store forskelle på skoleelevernes fravær alt efter, hvilken kommune de bor i. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri.
Eleverne i 0. til 9. klasse i bundskraberkommunerne Gribskov og Guldborgsund manglede 22 dage ud af et normalt skoleår på omkring 200 dage.
Det er en markant forskel til kommuner som Odder og Lyngby-Taarbæk med tolv dages årligt fravær per elev.
Fraværet på landsplan er 16 dage årligt. Det er især i kommuner på Sjælland og Lolland-Falster og i Nordjylland, at elever er mere væk end gennemsnittet.
Analysen viser også, at 4000 af børnene kunne have gået et helt år mere i skole, hvis alle kommuner var på niveau med kommunerne i den bedste fjerdedel.
Fraværet steg under corona. Men analysen, der går tilbage til 2010/2011, viser, at de potentielle ekstra skoleår på intet tidspunkt har været lavere end 4000.
Underdirektør i Dansk Industri Mikkel Haarder kalder det alvorligt, når højt fravær overskygger skoleskemaet.
- Vi ved, at det kan få langsigtede konsekvenser, når fraværet løber løbsk. Risikoen for at børnene mistrives, ikke gennemfører eksamen og ikke starter på en ungdomsuddannelse, er større, siger han i en pressemeddelelse.
Han kalder det et vink med en vognstang, når der er så store forskelle på elevers fravær i folkeskolen.
- Derfor er det helt afgørende, at den enkelte kommune tager hånd om problemet, for det er sandsynligt, at børn med højt fravær i forvejen befinder sig i en sårbar gruppe, hvor de har brug for mere hjælp til at komme i skole.
Han anser ikke et fravær på nul for realistisk.
- Men hvis vi får løftet alle kommuner til samme niveau som dem, der klarer sig bedst, så betyder det reelt, at 4000 af børnene går et helt år mere i skole, siger Mikkel Haarder.
Han peger samtidig på, at når grundskolelever er væk fra skolen, så påvirker det også arbejdskraften, hvis forældrene er nødt til at blive hjemme for at passe børnene.
Flere undersøgelser har desuden vist en sammenhæng mellem fravær og faglige resultater.
Skolefravær er desuden en risikofaktor i forhold til at påbegynde og afslutte en ungdomsuddannelse. Jo højere fravær en elev i 9. klasse har, des mindre er sandsynligheden for, at eleven er begyndt på en ungdomsuddannelse i løbet af tre måneder.
Analysen bygger på data fra Børne- og Undervisningsministeriet og på fravær for folkeskoleelever fordelt på kommune og klassetrin.
Data er hentet fra skoleåret 2010/2011 og frem til de seneste tal fra 2021/2022. Der er alene set på fravær i 0. til 9. klasse.
Fravær i folkeskolen opdeles i tre kategorier: sygefravær, fravær med tilladelse og ulovligt fravær.