Annonce
Lokal nyt

Færre og langsommere tog efter sporarbejde

Foto: Anders Knudsen, arkivfoto

Der er skidt nyt fra DSB til pendlerne på Sydbanen. Helt frem til påske næste år vil der være udfordringer i myldretiden.

Det har ikke været let at være pendler på Sydbanen de seneste måneder, og nu fortæller DSB, at passagererne godt kan begynde at indstille sig på, at det vil fortsætte sådan helt frem til påske næste år.

I det seneste halve år har passagererne på strækningen mellem Nykøbing og København måttet beregne 15-35 minutters ekstra rejsetid, fordi der kører togbusser på strækningen mellem Næstved og Ringsted, da Banedanmark er ved at opgradere strækningen på skinnerne.

Efter planen skal det arbejde slutte om to måneder, sidst i november. Men nu oplyser DSB, at man ikke skal forvente, at alt så er godt derefter.

Banedanmark arbejder nemlig stadig med signalerne på Sydbanen, og ifølge DSB betyder det, at der vil køre færre og langsommere tog i myldretiderne frem til påske, som næste gang falder i den første uge af april næste år.

- Uden virksomme signaler er det kun muligt at køre ét tog ad gangen mellem Næstved og Ringsted, og det betyder, at vi er nødsaget til at aflyse de supplerende myldretidstog mellem Nykøbing F og Ringsted.

- Til gengæld vil vi gøre de tog, der kører på strækningen, så lange som muligt, forklarer informationschef i DSB Tony Bispeskov i en pressemeddelelse.

Med undtagelse af morgenens første tog kører de fem efterfølgende supplerende myldretidstog kun mellem Ringsted og København H.

DSB vil lade de afgange, der ellers var hurtigtogs-afgange, standse ekstraordinært i Eskilstrup, Nørre Alslev, Lundby og Glumsø, og dermed bliver rejsetiden på hurtigtogene op til cirka et kvarter længere mellem Nykøbing og København H.

En del af den varslede forsinkelse skyldes også, at togene på grund af signalarbejdet ikke kan køre så hurtigt, som de ville under normale omstændigheder.

- Når Banedanmark genåbner strækningen mellem Næstved og Ringsted efter 30. november, er det med højest 120 km/t, og det indebærer en mindre rejsetidsforlængelse på tre til fem minutter isoleret set, men så har vi også opbrugt næsten hele den buffer, der altid er indlagt i køreplanen, så det er sværere at indhente selv mindre forsinkelser, siger Tony Bispeskov.

  • Foto: Anders Knudsen, arkivfoto
Annonce
Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt