Når man gerne vil tale med et levende menneske, der kan hjælpe, kan det være en frustrerende oplevelse at ringe til de praktiserende læger. Det viser en undersøgelse, som Region Sjælland har fået foretaget (se faktaboks).
Resultatet er for nylig blevet fremlagt for Det nære sundhedsudvalg i regionen med følgende konklusionen fra administrationen:
”Tilgængelighedsanalysen viser, at det i mange tilfælde er svært at få kontakt til almen praksis”.
Telefon til de praktiserende læger
Konsulentfirmaet Junior Consult har i foråret ringet til de 220 lægepraksisser, der er i Region Sjælland. Uanset hvad klinikkernes åbningstid var, fik hver praksis et kald om formiddagen og et om eftermiddagen, og resultatet blev:
- I 44 procent af tilfældene lykkedes det at komme igennem inden for 30 minutter og tale med en læge, en sygeplejerske eller en lægesekretær.
- I 50 procent af tilfældene var det en telefonsvarer, der tog telefonen og henviste til, at man kan ringe til et akutnummer.
- I 3 procent af tilfældene lykkedes det ikke at komme igennem i løbet af de 30 minutter.
- I 3 procent af tilfældene var der slet intet svar - det vil sige, at alle linjer var optaget, der var pause på telefonen eller opkaldet gik direkte på en telefonsvarer.
En del af forklaringen på, at kun 44 procent af opkaldene var vellykkede, er, at mange lægepraksisser kun har åbent på telefonen indtil klokken 12. Ser man alene på formiddagsopkaldene, var det således 77 procent, der gik igennem til en medarbejder, mens det kun lykkedes i 11 procent af kaldene om eftermiddagen.
Der var også stor forskel på fra ugedag til ugedag. Størst succes var der om torsdagen, hvor 61 procent af opkaldene gik igennem, mens det om onsdagen kun var 37 procent, der var succesfulde.
Den konklusion deler udvalgets formand, Susanne Lundvald (S):
- Vi synes jo ikke, det er imponerende. Vi har haft rigtig meget pressedækning i forhold til ventetider på vores lægevagt, og så tænker jeg bare: Det er jo endnu værre i almen praksis. Vi har jo et krav om, at de skal være tilgængelige. De er det bare ikke.
Analysen afdækker blandt andet, at mange læger kun har telefontid om formiddagen, mens der om eftermiddagen henvises til, at man kan ringe på et andet nummer, hvis det er akut.
Er der i orden, eller skulle de også have åbent efter klokken 12?
- De kører jo sådan på kanten. Men hvis de, når man ringer, henviser til, at man kan komme igennem på et akutnummer, så er det sådan set okay. Men hvis ikke de gør det, og hvis ikke de har et akutnummer, man kan komme igennem på, så er det ikke i orden. Og det er sådan lidt et ømt punkt også hos de praktiserende læger, hvor vi godt ved, at der er mange, der skubber henvendelsen, til lægevagten begynder, siger Susanne Lundvald.
At lægerne på en telefonsvarer henviser til, at man i stedet kan ringe på et akutnummer, er dog ikke helt uproblematisk. Det kan nemlig, vurderer regionens administration, ”udgøre en barriere for, at nogle borgere får lægehjælp”.
Der er et slip
Når regionen interesserer sig for borgernes muligheder for at få en læge i tale, skyldes det selvfølgelig først og fremmest ønsket om, at borgerne får en god behandling. Og her halter det altså.
- Der er ligesom et slip imellem borgernes forventning og det, man kan få, siger Susanne Lundvald, inden hun bløder lidt op:
- Men de fleste borgere ved jo godt, at de kun kan komme til telefonisk hos lægen enten mellem 8 og 9 eller 8 og 12, eller hvornår det nu er hos den læge, de har. Og det accepterer man jo i en eller anden grad.
Men det er ikke godt nok, synes du altså?
- Jeg synes jo, at man godt kunne udvide servicen lidt.
En anden grund, til at regionen interesserer sig for det, er, at nogle borgere søger andre steder hen, når telefonen ikke bliver taget. En del af presset på for eksempel skadestuerne kunne for eksempel undgås, hvis borgerne fik hjælp af de alment praktiserende læger. Samtidig er der også et stort pres på regionens lægevagt, når den åbner for telefonerne klokken 16.
Det nære sundhedsudvalg besluttede, at sagen skal tages op i Samarbejdsudvalget for almen praksis, hvor regionen og lægerne mødes og drøfter forskellige sager. Derudover rasler politikerne også med sablen og overvejer at inddrage spørgsmålet om tilgængeligheden i de næste overenskomstforhandlinger med lægerne.