Professor i medieret kritiserer sponsering.
TV2 tjener millioner af kroner på tilskud fra virksomheder og kommuner på programmer, som stationen bagefter selv optræder i.
Det er blandt andet sommerens program “TV2 på Tour”, der kom forbi Marielyst og ni andre byer.
I alt har tv-stationen tjent 1,7 millioner kroner på Tour-besøgene, hvor feriebyerne markedsfører sig med fine slogans.
For Marielysts vedkommende er det “Feriebyen, der emmer af god mad og kunst for alle pengene”.
Men samarbejdet, hvor kommuner og virksomheder betaler for at få deres glade budskaber ud, kan godt være problematisk.
Det fastslår professor i medieret på Syddansk Universitet, Sten Schaumburg-Müller i det seneste nummer af fagbladet Journalisten.
- Ansvaret og den journalistiske beslutning skal være 100 procent hos TV2, siger han.
Kritikken får nu ikke Martin Lohse, der er formand for kultur-, turisme og bosætningsudvalget i Guldborgsund til at ryste på hånden.
- Vi blander os overhovedet ikke i programmernes redaktionelle indhold. Vi giver et tilskud til foreningen Tour de Marielyst, der dribler derudaf, siger han.
Udvalgsformanden oplyser, at Guldborgsunds tilskud sidste år var 310.000 kroner. Projektet var lige ved at gå i vasken på grund af uenighed om beløbet.
- Der blev søgt om mere, end vi ville give, siger Martin Lohse.
Alt tyder dog på, at der også i 2016 bliver holdt TV2 på Tour i Marielyst.
- De implicerede parter knokler på, og vi er ved at undersøge, om vi kan finde de ressourcer, der skal til. TV2 vil i hvert fald gerne til Marielyst, og vi vil gerne have dem.