Annonce
Lokal nyt

Martin tager skraldet og hjælper de forvirrede borgere

Martin Lynge Simonsen er en glad skraldemand med overskud til at hjælpe forvirrede borgere. Privatfoto
En facebook-gruppe forsøger at hjælpe borgere på Lolland-Falster, der har problemer med den nye affaldsordning.

Det er vist næppe nogen hemmelighed, at den nye affaldsordning på Lolland-Falster frustrerer, forvirrer og irriterer mange borgere, der ikke kan finde hoved og hale i de nye sorteringer, afhentninger og andre nye tiltag på renovationsfronten.

Refa, der er ansvarlige for skraldeafhentning på Sydhavsøerne, har modtaget meget brok fra utilfredse brugere af den nye ordning, som synes, den er svær at blive klog på.

Den megen forvirring har fået to lokale skraldemænd til at oprette en facebook-gruppe ved navn "Spørg din skraldemand til råds, om den nye ordning", hvor borgere kan få besvaret nogle af de mange spørgsmål, de måtte have i forbindelse med skraldesorteringen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her sidder de to kammerater Mark og Martin og besvarer spørgsmål og hjælper de lokale borgere, så de forhåbentlig kan få styr på frustrationerne og gøre det på den rigtige måde fremadrettet.

Ideen kom i forbindelse med den nye ordning

Folketidende har snakket med den ene af de to initiativtagere, Martin Lynge Simonsen, der er skraldemand hos Remondis, som har en aftale med Refa om skraldeafhentning på Lolland-Falster, om tankerne bag den hjælpsomme gruppe.

-  Det startede i forbindelse med den nye ordning. Vi havde begge brugt oceaner af tid i Nakskov og Nykøbing-grupperne på Facebook, hvor vi besvarede spørgsmål fra folk med lange opslag om, hvordan vi gør. Det brugte vi meget tid på, også at svare folk, der skrev privat.

- Sammen lavede vi så denne her gruppe, fordi vi kunne se, at de samme spørgsmål kom igen og igen, og da der så igen kom nye skralderuter, valgte vi at promovere denne gruppe, så folk forhåbentlig kunne få svar på deres spørgsmål derinde, og ikke igen og igen spørger om den samme ting, som de kan få svar på lidt længere nede på siden.

- Det er ikke lykkedes helt, men jeg har alligevel bidt mærke i, at medlemmerne i gruppen ofte selv besvarer hinandens spørgsmål, og det sker i takt med, at vi har svaret på spørgsmålene allerede. Men bliver vi efterspurgt specifikt i samtalerne, så svarer vi dem, fortæller Martin Lynge, der anslår, at han bruger mellem en og to timer om dagen på at besvare spørgsmål fra folk.

Oftest stillede spørgsmål

Men som han siger: "Jeg elsker mit job og står op hver dag med et smil på læben, og ligesådan når jeg kommer hjem igen".

- Hvilke reaktioner får I for jeres initiativ?

- Folk er glade, men mange har også sagt, at det ikke er vores job, og Refa har været for dårlige til at forklare det. Det kan jeg godt følge, men det er også svært at brede budskabet ud til 55.000 husstande.

- Vi får nogle gange "tossede" spørgsmål om helt små ting som, hvor vatpinde skal hen, så vi kan godt gå totalt i dybden, men det har vi ikke tid til at gøre. Så jeg anbefaler alle folk at downloade appen "Perfect Waste". Den giver svar på alt, også hvordan de forskellige ting skal sorteres, forklarer Martin, der selv bor i Nakskov til hverdag.

- Hvad bliver I oftest spurgt om?

- Hvornår bliver plast afhentet. Uden undtagelse. Jeg lyver ikke, når jeg siger, at vi bliver spurgt 30-40 gange om dagen om det spørgsmål. Vi må så bare svare dem, at det ved vi ikke, fordi det er Refa, der har ansvaret for det.

Forløber forhåbentlig snart efter planen

Udover de to kammerater er der også kommet et par andre skraldmænd til inde i gruppen, som besvarer de "skralde-forvirredes" spørgsmål, og Martin Lynge Simonsen er glad for, at flere hjælper til i gruppen, som i øvrigt foregår i en god tone.

- Nogle tror dog, at vi kan bruges som en slags "kom og tøm vores skraldespand-mænd", men det vil jeg gerne slå fast, at det er vi ikke. Vi har ikke tid til at komme ud og hente skrald for hver enkelt borger, der måtte ønske det.

Skraldemanden fra Nakskov erkender, at de også har indkøringsproblemer på den glas- og papir-rute, som han har ansvaret for. Men han fortæller, at problemerne er ved at løse sig nu, og håbet er, at det hele skulle køre planmæssigt igen fra mandag i uge 46.

  • Martin Lynge Simonsen er en glad skraldemand med overskud til at hjælpe forvirrede borgere. Privatfoto
Annonce
Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Annonce
Annonce
Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik