Annonce
Lokal nyt

Vejdirektoratet kræver redegørelse

Foto: Grafik: Banedanmark

Konkursramte italienere sidder stadig med ved bordet i dansk firma, der skal stå for opførslen af ny Storstrømsbro. Det ligner et selskab, der kan være på vej til opløsning, vurderer ekspert.

Det danske selskab, der er oprettet til at tage imod 2,1 milliarder kroner i betaling for at bygge den nye Storstrømsbro, befinder sig i en rodet forfatning efter en række af skandaler, korruptionstiltaler og konkurser.

Selskabet er oprettet af det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, og lige nu udgøres det meste af bestyrelsen af italienere fra to firmaer, der henholdsvis er på randen af konkurs og allerede er gået konkurs.

Nu er tålmodigheden ved at være sat på prøve hos bygherren Vejdirektoratet, som kræver en redegørelse fra det italienske byggekonsortium.

Kræver redegørelse
- Vi har bedt om en redegørelse for, hvad Condottes konkursbehandling betyder for konsortiet i relation til konsortiets danske bestyrelse, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

Entreprenørfirmaet Condotte begærede sig konkurs hos de italienske myndigheder i midten af juli, og her krævede Vejdirektoratet, at det italienske byggekonsortium skulle skille sig af med to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma.

Men både firmaet og dets to repræsentanter sidder stadig med ved bordet i det danske selskab Storstroem Bridge Joint Venture.

- Man kan ikke bare med et pennestrøg tage dem ud af det danske selskab. Der skal først være styr på konkursboet i Italien, og det er en langstrakt proces. Det tager desværre længere tid end først antaget, siger en talsmand for det italienske byggekonsortium, pressetalsmanden Christian Lemvigh, der er hyret til at tale på vegne af det italienske konsortium.

Ifølge Troels Michael Lilja, der er lektor og ekspert i selskabsret på Copenhagen Business School (CBS), skulle de konkursramte italienere dog allerede være skrevet ud af selskabet.

Faktisk er det et brud på reglerne, at Condotte fortsat figurerer som part i det danske Storstrømsbro-firma.

Det er entreprenørfirmaet Itinera, der nu kommer til at stå for selve opførslen af Storstrømsbroen, og på torsdag 27. september vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) sammen med to lokale borgmestre tage det første spadestik til broen på Masnedø. https://fagbladet3f.dk/artikel/vejdirektoratet-kraever-redegoerelse

  • Foto: Grafik: Banedanmark
Annonce
Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt