Fredag dystede eleverne fra Nakskov Gymnasium og HF mod hinanden i introforløbet De Nagyanske Lege.
NAKSKOV Bjerget af grønne ølkasser vokser støt, mens eleverne fra 2.B på Nakskov Gymnasium og HF med rolige hænder tilføjer kasse efter kasse. Målet er at slå rekorden på 21 kasser, men tiden begynder at løbe ud.
- Fem sekunder tilbage, melder tidtageren.
De ellers så dygtige elever fra 2.B vælger at stoppe blot fem kasser fra målet. 16 stablede kasser fra Maribo Øl er dog et temmelig imponerende syn, som de står der og svajer i vinden. Og så kommer braget. Lyden af 16 kasser, der styrter mod jorden. BANG!
En god begyndelse
Det er fredag formiddag på Nakskov Gymnasium og HF, hvor alle elever fra 1.-3. årgang dyster mod hinanden i De Nagyanske Lege.
Eventet opstod for to år siden, fordi Nakskov Gymnasium og HF ønskede at give sine nye elever en god start på gymnasielivet. Det fortæller informationsmedarbejder Brian Johansen.
- Vi begyndt at afholde nagyanske lege for to år siden, hvor det blev en stor succes, men sidste år måtte det aflyses på grund af corona. Derfor har vi også glædet os rigtig meget til i år, siger han og uddyber:
- Nagyanske lege opstod, fordi vi gerne ville give vores nye elever en god start på deres gymnasietid. Vi har derfor fyldt de første tre fredage ud med sjove arrangementer, hvor de unge har kunnet lære hinanden at kende og blive rystet godt sammen.
Et fedt fællesskab
To af de nye elever, der netop har skiftet folkeskolelivet ud med gymnasielivet, er Matilde Andersen og Mathilde Blak, der begge er begyndt i 1.GC:
- Vi er allerede i fuld gang med nye fag, og vi har også haft den første aflevering, så vi er så småt ved at komme ind i en rytme, der er noget anderledes end folkeskolen, fortæller Mathilde Andersen.
Denne fredag handler skoledagen dog om alt andet end bøger og afleveringer. Og de to 1.g'ere er godt tilfredse med introforløbet.
- Det været fedt at have de her introdage, hvor man har kunnet lære hinanden bedre at kende i klassen, siger Matilde Andersen, og veninden uddyber:
- I dag skal vi lave en masse udendørs aktiviteter, hvor hele skolen er samlet, så det skal nok blive hyggeligt, og så skaber de her introdage et godt fællesskab, siger Mathilde Blak.
Introforløbet sluttede fredag aften, hvor elever og lærere holdt en gedigen fest. Mandag venter det rigtige skoleliv.