Scandlines klagede i 14 punkter over børnehæftet - Sø- og Handelsretten har afsagt dom mandag.
FEMERN BÆLT - Det er (...) rettens opfattelse, at ibrugtagningen af forbindelsen ligger i en så fjern og usikker fremtid, at en forberedende opmærksomhedsskabelse omkring den faste Femern Bælt-forbindelse på nuværende tidspunkt ikke har en aktualitet, som gør markedsføringsloven anvendelig på denne.
Sådan hedder det i den dom, Sø- og Handelsretten i dag har afsagt i den markedsføringssag, Scandlines ApS har anlagt mod Femern A/S med påstand om, at Femern A/S skulle have overtrådt markedsføringsloven, da tunnelselskabet for et par år siden udgav et børnehefte. Det indeholdt blandt andet et spil, hvor man skulle stå over tre omgange, hvis man landede i Rødbyhavn: Man skulle jo vente på færgen.
Scandlines klagede i hele 14 punkter over børnespillet, men har ikke fået medhold.
I dommen konstaterer Sø- og Handelsretten, at offentlige myndigheder og selskaber, der udøver erhvervsvirksomhed, ganske vist er omfattet af markedsføringsloven. Men en "opmærksomhedsskabelse" omkring den faste Femern Bælt-forbindelse på nuværende tidspunkt har ikke en aktualitet, som gør markedsføringsloven anvendelig på sagen. På den baggrund frifindes Femern A/S for samtlige 14 klagepunkter, som Scandlines har bedt Sø- og Handelsretten om at tage stilling til.
I dommen fastslår Sø- og Handelsretten endvidere, at Femern A/S "i anlægsfasen udøver offentlig virksomhed på transportministerens vegne, og at Femern Bælt A/S i denne forbindelse har en i forarbejderne beskrevet informationspligt".
Rettens konklusion svarer til det, som Femern A/S har gjort gældende både forud for, at Scandlines anlagde sagen, og gennem hele sagsforløbet.
Med hensyn til børnespillet har retten ikke truffet afgørelse, men henvist Scandlines til at klage til Transportministeriet.
- Vi er naturligvis tilfredse med, at retten har frifundet os i samtlige Scandlines' klagepunkter. Dommen slår fast, at vi har ret til at informere borgerne om verdens længste sænketunnel, og de objektive fordele den vil give brugerne, siger Jens Villemoes, pressechef Femern A/S.