MARIBO: Det skulle være krise derude, men for blomsterhandler Mette Ågård er hverdagen ikke meget anderledes end alle de andre 13 år, som hun har været i branchen. Heraf de seneste år som ansat i Blomsterbørn, inden hun selv overtog den.
- Jeg synes, at kunderne i hovedtræk kommer her som de plejer og køber de ting, som de plejer at købe. Så vi skal ikke klage, siger butiksejeren, der siden hun overtog Blomsterbørn i hovedtræk har holdt fast i forretningens koncept med blomster i alle afskygninger samt specialiteter og gaveidéer. Butikken er blevet moderniseret, og der har været lidt skift i sortimentet, men ellers ligner butikken sig selv.
Kommer susende
Og selv om ansvaret for fakturering, økonomi, lønstyring, indkøb og den slags nu hviler på hendes skuldre, så synes hun godt, at hun kan klare det hele.
- Jeg går aldrig sur på arbejde. Heller ikke de første dage, der jo var hårde, fordi jeg startede samtidig med, at min datter kun var blevet seks måneder. Både jeg og min mand arbejder på fuld tid, så der var nok at se til. Men så har jeg heldigvis min gode kollega Sandra Olsen og ungarbejderne Kajsa og Caroline - og en helt vildt dejlig familie og svigerfamilie. Det har alt sammen gjort det lettere, siger hun og fortæller, at især svigerfamilien ofte kommer susende fra Holeby til hjemmet i Maribo for at tage sig af de små. Hendes egen familie bor på Fyn, så de har lidt sværere ved at være der i hverdagen.
Humør vigtigt
At butikken umiddelbart ikke mærker krisen så voldsomt, mener hun især skyldes, at kunderne holder af at handle et engageret sted:
- Vores optimisme smitter helt sikkert af på kundernes lyst til at komme her. Er vi med til at give folk en glad hverdag med farver og humør, så har de jo også mere lyst til at bruge os, siger Mette Ågård, der - ligesom Sandra Olsen - er så engageret i sit arbejde, at hun jævnligt deltager i konkurrencer.
- Både Sandra og jeg nyder at tage til konkurrencer i blomsterbinding - og vi vinder også en del priser. Det er jo ikke noget, som vi skal, men noget, som vi gør, fordi vi ikke kan lade være. Blomster er jo vores passion, og det er nok det, som man kan mærke, når man møder os i butikken.