- Vi kommer nok også til at udfordre eleverne en smule. Men det er bare sundt, siger filialdirektør.
MARIBO En ting er at kunne sine tyske verber eller skrive en dansk stil. Men når børn bliver til voksne, er mange udfordrede på privatøkonomien, simpelthen fordi de aldrig har lært, hvordan den slags kan klares. Det bliver i stedet løst med kvik-lån og gældsætning.
Det problem har Danske Skoleelever nu tænkt sig at gøre noget ved i samarbejde med Danske Banks lokalafdeling i Maribo.
- Uanset hvad man vil i sit liv, er det nyttigt at have en god forståelse for penge og hverdagsøkonomi. Og derfor synes jeg, at det er helt naturligt, at man lærer om det i skolen allerede fra mellemtrinnet. Det er til gavn for den enkelte elev, som før eller siden skal tage ansvar for sin egen økonomi, og det er til gavn for samfundet som helhed, at vi som borgere er økonomisk bevidste, siger Christian Holm, der er filialdirektør i Danske Banks Maribo-afdeling.
Banken er gået sammen med Danske Skoleelever om at udvikle det nye undervisningsmateriale "Peng' Pong" til skolen. Og i Maribo tilbyder den lokale filial også at komme ud som gæsteunderviser i hverdagsøkonomi. Det er et tilbud, den lokale filial sender ud til alle skolerne i Maribo til næste skoleår.
- Vi ved, at skolerne rigtig gerne vil have besøg af virksomheder gennem det, de kalder åben skole. Det vil vi gerne bakke op om. Så fra næste skoleår kommer vi ud til eleverne og giver dem tips og tricks til, hvordan de i hverdagen kan øve sig, så de får gode pengevaner og en sund hverdagsøkonomi, siger Christian Holm, der håber, at tiltaget bliver taget godt imod.
- Vi kommer nok også til at udfordre eleverne en smule. Men det er bare sundt. Jeg glæder mig til at tale med eleverne, siger filialdirektøren om de kommende skolebesøg.
Danske Skoleelever og Danske Bank har også fået undersøgt, i hvor høj grad børn fra 4. til 7. klasse bliver undervist i hverdagsøkonomi. Og selv om eleverne gerne vil have den praktiske viden på skoleskemaet, svarer kun hver femte adspurgte elev i undersøgelsen, at de har talt om penge i skolens undervisning.
- Jeg synes, det er ærgerligt, at så få elever har hverdagsøkonomi på skoleskemaet i dag. Det er noget, der har meget stor indflydelse på vores liv i fremtiden, og noget, vi elever rigtig gerne vil lære mere om. Jeg har også talt med mine forældre om, at de gerne ville have lært mere om det tidligere i livet. Så jo mere vi kan lære om det i skolen, jo bedre synes jeg, det er, siger Elisabeth Froholdt, der er næstformand for Danske Skoleelever i Sydsjælland.