OPDATERET MED KOMMENTAR fra FEMERN A/S Organisationen Beltretter opfordrer både delstatsregering og forbundsregering om at stoppe det tunnelbyggeri, som de danske politikere netop har sat i gang på dansk side.
FEMERN BÆLT Tyske modstandere af Femern Bælt-forbindelsen kalder det løftebrud, når byggeriet af Femern Bælt-tunnelen nu er sat i gang på den danske side af Femern Bælt.
Her har politikerne netop givet grønt lys til at bygge blandt andet tunnelportal og den enorme fabrik ved Rødbyhavn, tunnelelementerne skal bygges i.
- Danskerne har de seneste år hele tiden bekræftet, at man ville afvente den tyske godkendelses- og forfatningsretsproces. Den danske regering har bedyret at ville respektere de tyske myndigheder og domstoles arbejde, og ikke under nogen omstændigheder begynde med byggearbejder før tiden. Nu viser det sig, at de hele tiden har løjet, hedder det i den meget skarpt formulerede reaktion fra Beltretter.
Her har man netop rundet 150.000 internet-underskrifter på et krav om at få stoppet byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.
- Det skal delstatsregeringen i Kiel og forbundsregeringen ikke finde sig i, hedder det om den danske byggestart - med den mener Beltretter, at danskerne gør indgreb overfor tysk suverænitet og fortsætter i den krigeriske tone:
- Beltretter opfordrer forbunds- og delstatsregeringen til at stoppe danskerne og til at sørge for, at man som hele tiden lovet afventer det juridiske opgør. Beltretter henviser til de sager ved den tyske forvaltningsdomstol, som ventes i kølvandet på myndighedernes netop afleverede godkendelse.
Hos Femern A/S siger kommunikationschef Tine Lund-Bretlau:
- Det er jo ingen hemmelighed at Beltretter i årevis har modarbejdet byggeriet af Femern Bælt-tunnelen skønt tunnelen er politisk besluttet i begge lande. Den tyske myndighedsgodkendelse vedrører kun arbejder i Tyskland, ikke anlægsaktiviteter på dansk side. Dem er der givet tilladelse til i den danske anlægslov. Vi glæder os til at komme i gang med arbejdshavn, tunnelelementfabrik, portal og beboelsesområde på dansk side, så vi bruger tiden fornuftigt, mens retssagen pågår i Tyskland.
- Vi respekterer naturligvis den tyske proces. Derfor er det også kun mindre arbejder, der har til formål at sikre miljøet og naturbeskyttelsen på øen Femern, vi planlægger på nuværende tidspunkt, siger kommunikationschefen.