RØDBY: Når de ældre på Sydlolland får leveret dagens menu fra Thereses Køkken, så er det allervigtigste, at de får en god oplevelse. Det fortæller Therese Christensen, der hver formiddag sender sine bude på gaden for at levere dagens mad til kunderne. God mad, som kan være alt muligt, såsom biksemad, rødspætter, gule ærter, koteletter og meget andet, som køkkenet kender opskriften på efter mange års øvelse.
- Folk ved, hvad de får, og det er altid de samme, der kommer ud. Derfor ved personalet, hvordan de ældre vil have det. Ankommer de lige til spisetid, så tager de sig da også tid til at hjælpe lidt med at gøre maden klar, siger Therese Christensen, der erkender, at hun nok ikke har så mange regler som i det kommunale – og at chaufførerne ikke tæller minutterne på hvert stop.
- Det vigtigste er, at vi får nogle glade kunder, og så assisterer vi på den måde, som vi bedst kan, siger hun og fortæller, at kunderne naturligvis også kan bestille andre ting – blandt andet fra bageren, nu de alligevel skal have bragt ud.
- Faktisk køber vi også gerne ind for kunderne. Vi er jo alligevel i supermarkedet hver dag, så hvorfor skulle vi ikke lige tage en pose havregryn og en liter mælk med, hvis de lige går og mangler det, siger den lokale erhvervskvinde, der ikke tager noget ekstra for et til sin indkøbs-service heller.
Hvorfor en hjemmehjælper i Lolland Kommune fremover gerne må hælde yoghurt op i en tallerken - men ikke må hælde to dele vand og én del havregrød i en skål – og sætte det i mikrobølgeovnen - vil hun ikke kommentere på.
- Hvordan hjemmeplejen organiserer sig, må den jo selv styre. Men jeg håber da ikke, at det er forbudt for hjemmehjælperen at lave havregrøden, hvis de kan finde tiden til det. Min oplevelse er, at de ansatte i kommunen - ligesom hos os - motiveres af at gøre dagen for de ældre lidt lysere og lettere – og så gør man vel det bedste, som man kan inden for rammerne, siger hun.