Annonce
Motor

Helårsdæk er stadig ikke en sikker løsning

Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 kilometer i timen på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter. Foto: PR

Sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Basta!

Selvom helårsdæk de senere år er blevet bedre, er de stadig ikke lige så gode som sommer- og vinterdæk.

”De senere års milde vintre har forståeligt nok øget interessen for helårsdæk. Men selvom de er blevet bedre, viser testen, at de fortsat er et kompromis, der hverken er rigtig godt eller rigtig dårligt, når det virkelig gælder. De er dog stadig langt at foretrække fremfor at køre på sommerdæk om vinteren, som mange stadig gør,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.

En ny test, FDM har lavet af syv forskellige helårsdæk i størrelsen 17-tommer (235/55), viser, at der endnu er et stykke vej, før helårsdæk kan være et rigtig godt alternativ til de traditionelle dæk, der er tilpasset årstiden.

Helårsdækkene er blevet testet på samme måde, som FDM tester sommer- og vinterdæk, og forskellen var tydelig. Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 kilometer i timen på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.

Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 kilometer i timen. Mens testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter.

Omregnet betyder det, at hvor bilen med sommerdæk holdt helt stille, kørte bilen med de dårligste helårsdæk stadig 53 kilometer i timen. For de øvrige helårsdæk var forskellene dog mindre.

Af de syv helårsdæk opnåede de fire samlet set et gennemsnitligt resultat, mens tre ikke kan anbefales. Alligevel kan helårsdæk stadig være en udmærket løsning for mange. Men det kræver, at man kan lade bilen stå de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk.

”Mange har et kørselsbehov, hvor de kører korte ture og har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor vinteren for alvor viser tænder, og sneen vælter ned. For dem kan de bedste helårsdæk være en fornuftig og sikker løsning. Har man omvendt brug for sin bil hver dag, og skal man køre før vejene er saltet og ryddet, er der ingen vej udenom at skifte mellem sommer- og vinterdæk,” siger Søren W. Rasmussen.

Det er ikke i alle lande, at helårsdæk er tilladt året rundt. I Sverige og Østrig er der krav om vinterdæk i vintermånederne.

Går turen sydpå eller nordpå om vinteren, anbefaler FDM, at man kører på vinterdæk. Også selvom helårsdæk her er tilladt i flere lande.

Det er også værd at tage i betragtning, at man kan køre ud i tørvejr, men skal hjem i snevejr, så er det alt andet lige sikrest at have vinterdæk på hjulene.

  • dæk
    Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 kilometer i timen på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter. Foto: PR
Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt