Annonce
Motor

Sød musik mellem Fiat Chrysler og Peugeot

Nostalgien leve. En klassisk Citroén 2CV på en campingplads, her i Kroatien. (Arkivfoto) Foto: Antonio Bronic

De to store bilkoncerner Fiat Chrysler og PSA, der laver Peugeot og Citroën, forhandler fusion. Det bliver i givet fald verdens fjerdestørste bilproducent.

Bilens udvikling er løbet stærkt, siden Armand Peugeot i 1896 grundlagde familievirksomhedens første bilfirma.

Société des Automobiles Peugeot hed det, og dengang var det heste, tog og cykler, der var bilens største konkurrent.

Nu godt 100 år senere er der biler alle vegne, og forbrændingsmotorerne er for alvor på vej ud. Inden længe er der selvkørende biler.

Det er en bekostelig ambition for bilproducenterne at være med i forreste række af udviklingen, og igennem de seneste årtier har flere producenter også slået sig sammen.

Nu er en af de helt store fusioner på vej. Det er gamle producenter fra tiden, da Peugeot også blev født, som overvejer at gå sammen.

Franske Citroën blev grundlagt i 1919, og i 1976 købte Peugeot 90 procent af aktierne i Citroën og dannede firmaet PSA Peugeot Citroën.

Det er den ene part i de igangværende fusionsforhandlinger.

Den anden part har sine rødder i Italien, hvor Fiat blev dannet i 1899.

Chrysler blev grundlagt i 1925 i USA, og i 2014 overtog Fiat Chrysler.

Det nye firma Fiat Chrysler Automobiles (FCA) var født.

Sergio Marchionne var chef for FCA, men han døde i fjor. Var han i live, ville han i dag kunne se, at hans langsigtede mål måske er ved at blive nået.

For han arbejdede på at fusionere FCA med en anden stor bilproducent for at kunne overleve og have råd til de stadig højere udviklingsomkostninger og det globale pres for at lave elbiler.

John Elkann, der er bestyrelsesformand i FCA, sagde ifølge Reuters i juni, da et fusionsforsøg mellem FCA og Renault kiksede, at FCA vil søge en alternativ alliance.

Han talte også om, at bilproducenter står over for store investeringer til elbiler, til at reducere farlige udstødningsgasser og til at udvikle selvkørende biler.

Det er ikke mange detaljer, der kendes om de nye fusionsforhandlinger. Onsdag udsendte begge bilproducenter enslydende erklæringer, hvori de bekræftede, at der forhandles.

- Der er igangværende drøftelser, som sigter på at skabe en af verdens førende bilgrupper, hedder det ifølge det franske nyhedsbureau AFP.

Meldingen har ført til reaktioner fra såvel den franske stat som de italienske fagforeninger.

Frankrig ejer via statsbanken BPI 12 procent af PSA, og en kilde i det franske finansministerium siger til Reuters, at det nøje følger situationen for at sikre, at statens interesser tilgodeses.

I Rom sagde fagforbundet UILM's leder, Rocco Palombella, at det skal være "en fusion for ligemænd", og den skal ikke koste arbejdspladser i Italien, hvor der arbejder 58.000 for FCA.

En fusion vil have en værdi på 50 milliarder dollar - omkring 335 milliarder kroner.

Lykkes den, bliver det nye selskab verdens fjerdestørste bilproducent, når det gælder salg af biler.

FCA og PSA sælger tilsammen 8,7 millioner biler om året og ligger efter Volkswagen, Renault-Nissan og Toyota - alle tre sælger flere end ti millioner biler om året.

Efter at fusionsforhandlingerne blev kendt, steg FCA på børsen i Milano med over ti procent. I Frankrig steg PSA med over seks procent og ramte sit højeste niveau i 11 år.

Nej, hvor er den sød. I 2015 var der klassisk biludstilling i Tripoli i Libyen, og der var stor interesse om denne Fiat 500 fra 1971. (Arkivfoto) Foto: Mahmud Turkia
Man er vel amerikaner. Denne Chrysler fra 1947 blev udstillet på en biludstilling i Arizona i 2008. (Arkivfoto) Foto: Gabriel Bouys
Fremtiden er dyr og elektrisk. Her er Peugeots nye elbil, Peugeot e-208, fotograferet på PSA's fabrik i Trnava i Slovakiet. (Arkivfoto) Foto: Joe Klamar
  • Nostalgien leve. En klassisk Citroén 2CV på en campingplads, her i Kroatien. (Arkivfoto) Foto: Antonio Bronic
  • Nej, hvor er den sød. I 2015 var der klassisk biludstilling i Tripoli i Libyen, og der var stor interesse om denne Fiat 500 fra 1971. (Arkivfoto) Foto: Mahmud Turkia
  • Man er vel amerikaner. Denne Chrysler fra 1947 blev udstillet på en biludstilling i Arizona i 2008. (Arkivfoto) Foto: Gabriel Bouys
  • Fremtiden er dyr og elektrisk. Her er Peugeots nye elbil, Peugeot e-208, fotograferet på PSA's fabrik i Trnava i Slovakiet. (Arkivfoto) Foto: Joe Klamar
Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt