Det skal være slut med at måle succes på seertal for DR. Det fremgår af mediekoncernens nye strategi.
Oven på et tumultarisk 2018, hvor DR blev beskåret kraftigt og var stridspunktet i et nyt medieforlig, vil public service-koncernen nu fokusere mindre på seer- og lyttertal.
Det fremgår af DR's nye strategi, "Sammen om det vigtige", der skal løbe frem til 2025.
- Det er et stort, strategisk sporskifte at se på værdi i stedet for tidsforbrug.
- Man bruger medier på en helt anden måde i en digital verden, end man har gjort før. Der tror vi, det er mindre afgørende, hvor længe man ser eller lytter til et program.
- Vi tror det betyder mere, at man oplever, at det er tiden værd. Så man en anden gang går ind og henter og bruger programmer, siger generaldirektør i DR Maria Rørbye Rønn.
Den store spareplan i 2018 skar 420 millioner kroner af DR's budget. Det kom efter både politisk modvilje mod DR's andel af de samlede støttemidler til public service fra staten og diskussioner om, hvad DR's rolle skal være.
Det blev blandt andet diskuteret, om DR var stedet for eksempelvis talentkonkurrencer, og om DR med et fokus på seer- og lyttertal i for høj grad konkurrerede for statslige midler med kommercielle aktører i mediebranchen.
DR vil nu fokusere på at skabe værdi under devisen "værdi over volumen", når mediehuset skal måle succes, og om seerne og lytterne føler, at programmerne har været deres tid værd.
- Vi tror, at det er afgørende, hvis vi i fremtiden også skal spille en unik rolle for danskerne, der kan få så utroligt meget indhold fra hele verden.
- Det er også en måde at sikre, at vi bliver endnu skarpere på at spille en unik rolle for borgerne, siger Maria Rørbye Rønn.
At fokusere mere på værdi vil ikke betyde, at DR som streamingtjenesterne skræddersyr deres platforme til den enkelte bruger.
- Det er en meget vigtig del af vores opgave at kunne introducere folk til et helstøbt tilbud, og at folk bliver mødt af indhold, som overrasker en, og som man ikke vidste, man ville have.
- Så vi kommer ikke til at bygge dette her på en kommerciel algoritme. Tværtimod, siger Maria Rørbye Rønn.
DR vil dog ifølge strategien ikke være helt ligeglade med, hvor mange der ser og lytter med.
Koncernen har fortsat som mål, at 90 procent af befolkningen bruger DR i løbet af en uge. Og at 60 procent af befolkningen streamer fra DR i løbet af en uge.