Transportminister får opbakning fra trafikforsker i regeringsstriden om vejafgifter. Vi kan sagtens se mod andre landes erfaringer end blot vente på Holland.
Vil man i gang med at reducere udslippet af CO2 fra privatbiler, nytter det ikke at sætte sig i et hjørne og vente på de hollandske erfaringer med kørselsafgifter.
Transportminister Lars Barfoed (K) får opbakning fra lektor og trafikforsker Per Homann Jespersen i striden med skatteminister Kristian Jensen (V) om kørselsafgifter.
Mens skatteministeren vil udskyde beslutningen om vejafgifter på ubestemt tid, fordi Holland først i 2018 er klar til et nyt landsdækkende system, der også kan bruges i Danmark, vil Barfoed kigge mod Tyskland.
- Selv om det tyske system kun dækker lastbiler, handler det om at komme i gang med at drage nogle erfaringer og ikke bare udskyde beslutningen i 8-10 år, siger Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.
Han peger på, at det er nemmere at styre et system med lastbiler, fordi de har færre muligheder for at lave omvejskørsel. Og at man sagtens med årene kan forfine det, så det også kan udbredes til privatbiler.
Per Homann Jespersen understreger dog, at det hollandske system, som dækker al kørsel, vil være det mest optimale i Danmark.
- Vi er interesserede i at påvirke, hvor meget vi kører - en kilometer på landevej er jo ikke bedre end en kilometer på motorvej. Derfor har vi brug for et system, som dækker al kørsel, siger Per Homann Jespersen.
Siden et bredt flertal for et år siden indgik et stort trafikforlig om bl.a. kørselsafgifter for privatbiler fra 2015, er der ikke sket det store. Regeringen skulle have præsenteret et udspil i denne folketingssamling, men ifølge Berlingske Tidende er det opgivet.
/ritzau/