Danmarks Lærerforening tror, at eleverne vil opleve bedre undervisning med nyt folkeskoleforlig.
Kortere skoledage og mere frihed til den enkelte folkeskole kan løfte kvaliteten af undervisningen til gavn for eleverne.
Det mener Danmarks Lærerforening, efter at et bredt flertal i Folketinget onsdag er blevet enig om et nyt folkeskoleforlig, der indeholder færre klassetimer for de yngste elever og mere selvbestemmelse til skolerne.
- Nu får vi bedre mulighed for at fokusere på kvaliteten. Der har været rigtig meget fokus på kvantiteten. Det er en forkert prioritering, siger formand Anders Bondo Christensen.
- Nu får skolerne i et vist omfang frihed til at lave nogle prioriteringer, hvor kvaliteten kommer i højsædet, og det vil komme eleverne til gavn, siger han.
Aftalen betyder, at eleverne i indskolingen - op til 3. klasse - får 2,25 færre klokketimer om ugen.
For resten af eleverne får skolerne mulighed for at veksle to timer om ugen af den understøttende undervisning til timer med to lærere i klasselokalet. Det kan betyde kortere skoledage.
Anders Bondo Christensen fremhæver den mulighed, fordi der både politisk og blandt forældrene er et ønske om en varieret og spændende undervisning.
- Det er den type undervisning, der kræver mest af lærerne. Derfor kan det være en god prioritering at give eleverne lidt færre timer, hvis det så hæver kvaliteten af undervisningen, siger Anders Bondo Christensen.
Hos Danske Skoleelever er der først og fremmest tilfredshed med, at der er landet en aftale, og at den er bred.
Formand Sarah Gruszow Bærentzen glæder sig over, at der er nu er en afklaring om skoledagens længde, og at der i stedet kan komme fokus på undervisningen.
- Vi har glemt at diskutere motivation, lyst til læring, og at for mange skolelever er for pressede, og det håber jeg, at der nu bliver plads til, siger hun.
Sarah Gruszow Bærentzen håber, at flere penge til understøttende undervisning kan hjælpe til, at flere elever oplever en spændende skoledag.
- Der er rigtig mange skoler, der ser den understøttende undervisning som et godt initiativ, så eleverne kan fordybe sig i det, de har lært i den almindelige undervisning, men ikke har haft ressourcer til, siger hun.