Undervisningsministeren vil have lærere til tavlen noget mere. Lærerformand er lodret uenig.
Folkeskolelærere bruger størstedelen af deres tid på andet end undervisning, skriver Politiken torsdag.
Ministeriet for Børn og Undervisning offentliggør torsdag tal indhentet fra folkeskolerne, der viser, hvor stor en del af lærernes samlede arbejdstid de brugte på at undervise i skoleåret 2010/11.
Tallene viser, at den gennemsnitlige undervisningsandel ligger på godt en tredjedel. Selv om det er en stigning på under én procentpoint i forhold til sidste år, er det ikke nok, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).
- Det er vigtigt, at vi styrker fagligheden i folkeskolen, ved at lærerne bruger mere tid på det, de er bedst til - nemlig at undervise, siger Antorini.
- Derfor vil vi indgå i dialog både med kommunerne og fremadrettet med Danmarks Lærerforening. I sidste ende er der også en overenskomstforhandling.
I lande som Norge, England, Spanien og Tyskland bruger lærerne mere tid på at undervise end i Danmark, viser OECD-rapporten "Education at a Glance 2011".
En forklaring kan være, at danske lærere bruger mere tid på at sammensætte deres undervisningsmateriale, siger Lejf Moos, der er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.
- I England er undervisningsmateriale, undervisningsmetoder og indholdet meget mere styret oppefra. Det er mere standardiseret, og lærerne bruger derfor ikke så lang tid på forberedelse, forklarer Lejf Moos til Politiken.
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er lodret uenig med Christine Antorini i, at lærerne skal undervise mere:
- Hvis Antorini mener, at vi så skal nedprioritere efteruddannelse af lærere, læsevejledning og skolebiblioteker, fordi lærerne skal undervise mere, mener jeg ikke, at det er den rigtige prioritering. Det vil være konsekvensen. Men det er vigtigt, at man har de funktioner, siger han.
/ritzau/