Annonce
Politik

Partier yderst til højre får mest opmærksomhed på Facebook

Partier yderst til højre tiltrækker størst opmærksomhed på Facebook, viser data fra analysebureauet Analyse & Tal og konsulentfirmaet Nextwork. Foto: Dado Ruvic/arkiv/Reuters

Dansk Folkeparti, AfD og Sverigedemokraterna dominerer den politiske debat på Facebook, viser data.

Det er især højrefløjens politiske budskaber, der sejrer på det sociale medie Facebook. Det viser data, som analysebureauet Analyse & Tal og konsulentfirmaet Nextwork har lavet for Information.

I perioden fra 1. januar til 31. maj i år havde Dansk Folkeparti i alt knap 1,2 millioner interaktioner i form af likes, delinger og kommentarer på Facebook.

Det er omkring 500.000 flere end Venstre, Enhedslisten og SF, der hver har opnået mellem 600.000 og 700.000 interaktioner. Socialdemokratiet har haft 530.000.

Måler man på antal interaktioner per opslag, vinder Dansk Folkeparti også. Her får partiet i gennemsnit 213 interaktioner per opslag, det laver.

Et andet parti, der formår at bryde igennem på Facebook, er Nye Borgerlige, der endnu ikke er repræsenteret i Folketinget. Med formand Pernille Vermund i spidsen får partiet i gennemsnit 117 interaktioner per opslag.

Tallene bekræfter, at der er en tendens til, at mere yderliggående politikere trænger bedre igennem med deres budskaber på Facebook, end mere moderate politikere gør.

Det vurderer Thomas Albrechtsen, der er ekspert i dataanalyse og politisk kommunikation og direktør i konsulenthuset Nextwork.

- Ofte kommer de yderste fløje ud med budskaber og indhold, der deler vandene, og som er splittende. Og det kan de sociale mediers algoritmer rigtig godt lide, siger han til Information.

- For det gør, at vi som brugere reagerer på opslagene, hvilket betyder, at de får rigtig mange interaktioner i form af likes, delinger og kommentarer.

Michael Bossetta er ph.d.-stipendiat ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet og forsker i politiske kampagner og sociale medier.

Ifølge ham er det særligt negativitet og hadefulde udsagn, der fremmer en høj grad af engagement på sociale medier.

- Aggressive indlæg har fire gange større sandsynlighed for at generere svar i kommentarsporet. Hvis folk ser holdninger, de er uenige i, er de altså mere tilbøjelige til at kommentere, end ved opslag de faktisk er enige i, siger han til Information.

  • FILE PHOTO: Silhouettes of mobile users are seen next to a screen projection of Facebook logo
    Partier yderst til højre tiltrækker størst opmærksomhed på Facebook, viser data fra analysebureauet Analyse & Tal og konsulentfirmaet Nextwork. Foto: Dado Ruvic/arkiv/Reuters
Annonce
Annonce
Annonce
Falster

Lokal grevinde er død

Guldborgsund

Udfordringerne vil ingen ende tage: Nu har de store fugtproblemer

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Falster

- Det er både utidigt og umodent at bringe det op

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Dølle

Drugging-mistanke på Dølle: "Ulykkeligt og utrygt"

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Lolland

Klar med gigantisk findeløn: - Una er som et familiemedlem

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage

Annonce
Annonce
112

Frækt jakke-tyveri i Nakskov

Politik

Regeringen sender kvart milliard til nødhjælp i Ukraine

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Sport

Gerts vanvittige projekt: - Jeg var helt ristet og forvirret

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

112

Helikopter måtte redde mand til havs