Nyt regeringsgrundlag åbner for ændring af cykellove. Cyklister vil gerne kunne svinge til højre ved rødt lys.
At cyklisterne overhovedet er med i regeringsgrundlaget er stort. Men at pedalfolket også er så markant placeret, er en drøm.
Det siger direktør i Cyklistforbundet, Jens Loft Rasmussen. Så vidt han erindrer, er det første gang, at cyklisterne er med i et regeringsgrundlag.
- Vi er virkelig glade, og vi bidrager gerne med alt, hvad vi kan, for at visionerne bliver gennemført, siger han.
I regeringsgrundlaget står, at regeringen vil undersøge, om der kan gennemføres ændringer af færdselsloven til gavn for cyklismen.
Og Cyklistforbundet har allerede tre konkrete ønsker til en ny færdselslov.
- Den generelle hastighed i byerne skal sættes ned fra 50 km/t til 40 km/t. Ved skoler skal farten være 30 km/t, siger kommunikationschef Frits Bredal.
Det vil reducere antallet af dræbte og svært tilskadekomne, er argumentet.
Forbundet ønsker også, at cyklister skal have ret til at svinge til højre, selv om der er rød lys.
- Der er ingen øget risiko ved forslaget, viser undersøgelser. Der er gode erfaringer fra både Holland og Tyskland og fra lokale forsøg. Men cyklisterne har selvfølgelig fuld orienteringspligt. Man kan ikke bare svinge, siger Fritz Bredal.
Et tredje ønske er, at cyklister skal have love at køre begge veje i en gade med ensretning for biler. Det er allerede tilladt mange steder i det indre København.
Og så ser Cyklistforbundet gerne flere betjente på cykel.
- København er en af de mest cyklende byer i verden. Men politiet kører stadig i bil. De skal være til stede, så man kan henvende sig til dem, og det vil have en pædagogisk funktion, hvis de cykler rundt i byen, siger Frits Bredal.
/ritzau/