Betalingsringen skal have differentierede priser, og derfor giver den ikke den planlagte indtægt, erkender S.
Det planlagte provenu på to milliarder kroner årligt fra den varslede betalingsring omkring København er ikke længere realistisk.
Det erkender Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn, efter Enhedslistens melding om, at provenuet snarere bliver 1,5 milliarder kroner.
- Det forhold, at vi har fokuseret mere og mere på, at det er trængsel, der skal bekæmpes, og det derfor er i trængselsperioderne, der skal opkræves en afgift, gør, at provenuet bliver mindre, end hvis man havde en afgift hele tiden, siger Rasmus Prehn.
Han medgiver, at en af de modeller, der er i spil i de igangværende forhandlinger om betalingsringen giver et provenu på 1,5 milliarder kroner, men han vil ikke lægge sig fast på beløbet.
- Vi har haft nogle sonderinger, og der har været forskellige modeller på banen. En af dem er den, som Enhedslisten skitserer, men der er ikke noget, der er endeligt endnu, konstaterer trafikordføreren.
Han forklarer det nye syn på bilisternes afgift for at passere ringen på følgende måde:
- En trængselsring er kendetegnet ved, at man betaler en høj afgift, når der er meget trængsel og en lavere afgift, når der er mindre trængsel. Og at det eksempelvis kan være helt gratis om natten.
- Og det gør alt andet lige, at der bliver et mindre provenu, konstaterer Rasmus Prehn.
Trafikordføreren erklærer desuden, at han har sympati for Enhedslistens tanke om at sætte et loft for, hvor stor afgift en enkelt bilist kan blive tildelt på en enkelt dag.
Samtidig afviser han, at tanken om at styrke den kollektive transport med overskuddet fra ringen går fløjten, når provenuet falder.
- Der er stadigvæk tale om et utrolig stort provenu, som kan bruges til at lave et virkeligt løft af den kollektive trafik. Det er stadig langt over en milliard om året, og det er mange penge, når man kigger 20-30 år frem, påpeger han.
/ritzau/