Annonce
Politik

Slut med besparelser på trafik

I 2018 blev der talt og skrevet meget om besparelser på lokale busruter på Lolland-Falster. Ingen af de lokale kandidater til Folketinget peger på yderligere besparelser i den kommende valgperiode - tværtimod. Foto: Jan Knudsen/Arkiv

Står det til de lokale kandidater til Folketinget, skal det være slut med besparelser på den kollektive trafik i landdistrikterne.

LOLLAND-FALSTER Står det til de lokale kandidater til Folketinget, primært opstillet i Lollandkredsen, skal det være slut med besparelser på den kollektive trafik i landdistrikterne.

Og det selv om regeringen og Dansk Folkeparti i juni 2018 lavede en politisk aftale om en reform af erhvervsfremmesystemet, der trådte i kraft ved årsskiftet.

Det betød, at blandt andre Region Sjælland måtte spare, og det kostede busruter på Lolland-Falster.

Rasmus Brandstrup Larsen fra regeringspartiet Venstre mener, at det er vigtigt med kollektiv trafik i landdistrikterne ikke mindst for unge, der er under uddannelse, men:

- Hvis der er meget få, der bruger kollektiv trafik, kan man ikke have busser kørende hel- eller halvtomme rundt.

Socialdemokraternes Kasper Roug mener ikke, at der skal spares mere på den kollektive trafik på Lolland-Falster.

- Der skal laves en intelligent statslig støtteordning for kollektiv trafik i Danmark, mener han.

Også Enhedslistens Christian Juhl taler for, at det skal være slut med at spare på kollektiv trafik.

- Det er helt håbløst at spare på den kollektive trafik. Der skal være bekvem, billig og jævnlige bus- og togafgange, mener han.

Henriette Bødewadt fra Det Radikale Venstre mener, at der gennem lang tid er sparet på kollektiv trafik, at det er endt i en ond spiral, hvor flere fravælger den kollektive trafik, fordi det tager for lang tid at komme frem.

Også Daniel Blak Pedersen fra Det Konservative Folkeparti mener, at den kollektive transport er håbløs i dagens Danmark, og derfor taler han for at opdele ansvaret for henholdsvis bus- og togdrift.

- Kommunerne bør hjemtage busdriften, mens staten skal bruge energi og ressourcer på at sikre togdriften, mener han.

Dansk Folkepartis Githa Nelander taler også for, at kommunerne skal drive dele af den kollektive trafik, og hun peger også på en finansiering.

- Ved nedlæggelse af regionerne frigøres midler til den kollektive trafik, som skal drives af kommunerne, slår hun fast.

I samme boldgade er Nye Borgerliges Josh Bjørkman, der mener, at det er lokalbefolkningen, der skal løse udfordringerne med den kollektive trafik.

SFs og Alternativets kandidater - henholdsvis Judith Frederiksen og Ulla Munksgaard - lægger et klimaperspektiv ind i spørgsmålet om den kollektive trafik i landdistrikterne.

- Den kollektive trafik skal i størst muligt omfang være elektrificeret, mener Judith Frederiksen, og på samme linje er Ulla Munkgaard.

- Elbiler og elbusser skal afgiftsfritages, og der skal udvikles en delebilskultur, så mindre lokalområder har adgang til en delebilstation, hvor elbilerne hentes og afleveres, slår hun fast.

KLIK HER og læs svarene om kollektiv trafik fra 9 folketingskandidater, som optræder på de lokale stemmesedler.

Læs artiklen: Udligning skal på dagsorden.

KLIK HER og læs hvad svarene er fra 10 folketingskandidater. som stiller op på Lolland-Falster, på spørgsmålet om udligning.

KLIK HER og læs artiklen"Lolland-Falster skal tilbyde flere uddannelser"

KLIK HER og læs ti folketingkandidater, som stiller op på Lolland-Falsters, svar på dagens spørgsmål om uddannelser tirsdag 14/5


Læs også artiklen: Grænsekontrol splitter LF-kandidater

KLIK HER og læs ni Folketingskandidater, som stiller op på Lolland-Falsters svar på dagens spørgsmål om grænsekontrol mandag 13/5

Den kollektive trafik i landdistrikterne bør prioriteres, mener flere lokale folketingskandidater. Foto: Anders Brohus/Arkiv
Folketidende lagde mange spalter til historier om besparelser på lokale busruter i 2018 - som her på forsiden 10.oktober 2018. Foto: Arkiv
  • I 2018 blev der talt og skrevet meget om besparelser på lokale busruter på Lolland-Falster. Ingen af de lokale kandidater til Folketinget peger på yderligere besparelser i den kommende valgperiode - tværtimod. Foto: Jan Knudsen/Arkiv
  • Den kollektive trafik i landdistrikterne bør prioriteres, mener flere lokale folketingskandidater. Foto: Anders Brohus/Arkiv
  • Folketidende lagde mange spalter til historier om besparelser på lokale busruter i 2018 - som her på forsiden 10.oktober 2018. Foto: Arkiv
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt