Den største udfordring for Bjarne Riis i jagten på en ny sponsor bliver hans nye administrative organisation. Det vurderer tidligere sponsordirektør hos CSC.
Det er et skidt tidspunkt for Bjarne Riis at skulle finde en ny sponsor, men det skal nok lykkes.
Sådan lyder vurderingen fra Ole Egeblad, der i sin tid var sponsordirektør hos CSC, da holdet var sponsor hos Riis. Fredag meddelte Saxo Bank, at man udnytter en option i kontrakten og stopper som sponsor om et år - et år før tid.
- Jeg er overbevist om, at holdet også kører videre i 2011, men sponsorjagten kommer på et sårbart tidspunkt for holdet. Sportsligt er der ingen problemer, men deres organisation bekymrer mig. De har ny pressechef, ny direktør, ny sponsorchef. Det betyder, at det kun er Bjarne Riis selv, der ligger inde med erfaring fra tidligere forløb med at finde en sponsor, siger Ole Egeblad, der i dag er indehaver af Egeblad Consult, som beskæftiger sig med rådgivning om sponsorater.
Han peger især på, at tidligere pressechef Brian Nygaard bliver savnet i denne forbindelse.
- Han stod for alt, hvad der havde med brandingen af holdet at gøre. Savnet af ham bliver i denne forbindelse hårdere, end hvis Fabian Cancellara brækkede benet.
Bjarne Riis har forsøgt at finde en ny medsponsor til Saxo Bank, men uden held. Ole Egeblad vurderer dog, at Riis vil få lettere ved at finde en ny hovedsponsor.
- Pengene er derude, men de sidder ikke løst. Brancherne, hvor der for nogle år siden var nogle hurtige lidt smarte penge, er væk. Nu skal man finde en seriøs sponsor, som er klar til at lægge 60-70 millioner om året, og det har Riis indtil Tour de France til at løse. Er det ikke på plads der, så begynder ryttere som Schleck-brødrene at skrive kontrakter med andre, vurderer han.
/ritzau/