De økonomiske love gælder ikke i sporten. Her styres markedet i stedet af følelser og identifikation, konkluderer forsker.
Det er næsten umuligt at drive en professionel fodboldklub efter almindelige forretningsprincipper.
Der er blandt andet så mange følelser forbundet med kommerciel sport, og tallene i ligaen tæller mere end tallene i årsregnskabet, at det er urealistisk at forvente økonomisk overskud.
Sådan lyder den foreløbige teori hos senioranalytiker Rasmus K. Storm fra institut for idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Det skriver bladet Ny Viden.
Rasmus K. Storm er i gang med ph.d.-afhandlingen "Kommercielle sportsklubber - følelser eller forretning".
- De fleste økonomer vurderer sportsøkonomi ud fra almindelige rationelle
principper. Men jeg mener, at man dermed overser en række følelsesmæssige aspekter, som gør, at markedet for kommercielle sportsklubber er anderledes, fortæller Rasmus K. Storm.
Han peger på, at eksempelvis danske fodboldklubber har en enorm overlevelseskraft i forhold til erhvervslivet. Bortset fra Lyngby Boldklub, som i 2001 gik bankerot, har der ikke været en eneste konkurs i den bedste division, siden DBU i 1978 indførte professionel fodbold.
- Der er hele tiden investorer, der er parate til at redde klubberne. På nogle
områder kan man sammenligne de større klubber med bankerne. Populært sagt er de for store til at fejle, for noget i vores samfund bryder sammen, hvis de krakker, siger Rasmus K. Storm.
Ifølge forskeren ville mange klubber på lang sigt være ude af stand til at
drive deres forretning, hvis det havde været på normale markedsvilkår.
/ritzau/