Tip fra Folketidendes rejseskribent.
Det ser måske tilfældigt ud, når en færges bildæk bliver fyldt op med biler én efter én. Men det er det langtfra altid.
Det er stadig medarbejdere, der vinker bilerne på plads på Molslinjens hurtigfærger på ruterne Sjællands Odde-Aarhus og Ystad-Rønne. Men fordelingen af køretøjerne inde på færgen sker ved hjælp af avanceret kunstig intelligens, skriver Molslinjen i en pressemeddelelse. Algoritmen sorterer bilerne, så de kommer til at holde helt rigtigt på vogndækket. Det betyder meget, hvordan bilerne fordeles på en hurtigfærge. Holder de optimalt i opmarchbanerne i færgelejet, bliver der bedre plads på vogndækket, færgen sejler bedre og bruger mindre brændstof. Herudover kommer der færre forsinkelser, fordi skibet lastes hurtigere.
Prognosen for, hvornår de mange biler og passagerer dukker op til en bestemt afgang, og hvordan de skal fordeles, foretages af et analyseværktøj, som netop er blevet tildelt prisen for "Data Tech Deployment of the Year" ved den internationale Data Breakthrough Awards.