Quick, den store franske fastfoodkæde, har så stor en succes med halalburgere, at den tredobler antallet af restauranter, der retter sig mod muslimer.
En fransk fastfoodkæde meddelte tirsdag, at den vil tredoble dens antal af restauranter, der udelukkende sælger burgere fremstillet af halalkød. Kædens forsøg med otte halalrestauranter har i forvejen udløst en ophedet debat i Frankrig om integrationen af landets muslimer.
Fastfoodkæden Quick har 358 restauranter rundt om i Frankrig. Onsdag vil den åbne yderligere 14 halalrestauranter efter at salget i otte halalrestauranter i områder med mange muslimer er fordoblet.
Quick, der er en konkurrent til den amerikanske burgerkæde McDonald's, har restauranter i syv andre lande, blandt andet Belgien, Rusland og Algeriet.
Kæden siger, at skridtet er rent kommercielt.
- Vi befinder os i et meget konkurrencepræget marked, og vi er udfordrerne, siger Quicks administrerende direktør, Jacques-Edouard Charret.
- Vi er hverken et filantropisk foretagende eller en velgørende forening, siger han.
- Vort mål er at udvikle Quicks omsætning og at skabe arbejdspladser. Og det går godt, siger Charret.
På et spørgsmål om, hvorvidt restauranter, der udelukkende sælger halalburgere, ikke vil isolere muslimer fra andre kunder, siger han: "Tværtimod, dette er en åbning. Det er en restaurant, hvor muslimer, katolikker og jøder kan spise det samme produkt uden af genere nogen".
/ritzau/Reuters