Australske myndigheder har undersøgt sagen, hvor en superjumbo-motor eksploderede. "Kritisk", lyder dommen.
Der var et "kritisk sikkerhedsspørgsmål" ved den Rolls-Royce motor, som i november eksploderede på et af det australske flyselskab Qantas' store A380-maskiner.
Flyet, der også kaldes en superjumbo, var i luften, da eksplosionen skete, men det landede efterfølgende sikkert i Singapore.
Australiens Transportsikkerhedskontor (ATSB) har undersøgt motoren og er nået frem til, at en komponent ved en fejl havde slidt et olierør så tyndt, at det gik i stykker og begyndte at lække og førte til eksplosionen.
ATSB siger, at det kunne have ført til "et katastrofalt motorsvigt på grund af oliebrand". Videre siger ATSB, at det ser ud til, at der er tale om en produktionsfejl, og Rolls-Royce er blevet opfordret til at få løst problemet.
Qantas, der har seks Airbus A380-fly, siger, at selskabet omgående vil undersøge flyenes motorer endnu en gang. Alle fly blev groundet efter motoreksplosionen, men to af flyene er tilbage i tjeneste.
Dog flyver de to fly ikke langdistance over Stillehavet til USA på grund af den store belastning i lang tid af motorerne.
Singapore Airlines, der har 11 A380-fly i sin flåde, meddeler, at selskabet har udskiftet en motor på hver af de tre maskiner, der flyver med de pågældende Rolls-Royce-Trent 900-motorer.
Men meldingerne fra ATSB er "ikke rigtig nyt", mener Singapore Airlines og siger, at det holder sine fly på vingerne.
Hver A380-fly har fire motorer.
/ritzau/AFP