Volvokoncernen i Sverige lancerer et nyt strategisk program, der skal styrke resultatet for lastbilvirksomheden. Det handler ikke om fyringer, men om besparelser og effektivisering, så de svenske lastbiler fortsat kan klare sig i konkurrencen på markedet.
Meddelelsen fra Volvos ledelse blev modtaget særdeles positivt. Ved 16-tiden var Volvo-aktien nemlig steget med fire procent på Stockholmsbørsen til den højeste kurs i det seneste halve år.
Produktionen af lastbiler koster for meget, var budskabet fra Volvos koncernchef Olof Persson på en kapitalmarkedsdag i Göteborg tirsdag.
Han lancerer derfor 20 nye mål for lastbilvirksomheden. De skal være gennemført inden udgangen af 2015.
Udgifterne til forskning og udvikling skal reduceres til 11,5 milliarder svenske kroner årligt. I år er der afsat 12,6 milliarder kroner til den post.
Men det er ikke nok. Virksomheden har også sat sig som mål, at salgsomkostningerne skal ned på fem procent af nettoomsætningen. Dertil kommer en række andre besparelser og effektiviseringer.
- Det her handler ikke om nedskæringer. Det handler om at vækste organisk på en smart måde. Det er ikke sådan, at vi sætter i bakgear nu. Vi giver gas, hvor der er behov for det og træder på bremsen på andre områder, siger pressechef Kina Wileke.
Visse prognoser vil ikke blive justeret i forhold til budskabet i kvartalsregnskabet for andet kvartal i år.
Hvordan, det skal lykkes at opfylde målene, og hvad besparelserne indebærer for de ansatte, vil hverken hun eller faglige repræsentanter spekulere på.
/ritzau/TT