Mens Banedanmark nu kan meddele, at togene nordpå kører igen, så venter der stadig lidt sporarbejder - også på Lollandsbanen. Men det værste er overstået nu.
Med en kommende Femern-forbindelse, nye spor og renovering af stationer, har de fleste set frem til mange år med uro på banen nordpå. Men så slemt er det ikke endda, fortæller projektdirektør i Banedanmark for Ringsted-Femern-forbindelsen Klaus S. Jørgensen.
- Selv om der i de kommende år også kommer sporarbejder, så bliver de knapt så omfattende som i 2019, siger han.
Lige nu kører togene nordpå mod København, men allerede omkring marts-april 2020 kommer der igen sporabejde, men skal man til København, slipper man for togbusser.
- Vi skal blandt andet rette kurver ud ved Glumsø, men da man kan køre fra Næstved via Køge, behøver man ikke køre i togbus, når man skal mod hovedstaden, siger han og fortæller, at man dog skal skifte til S-tog i Køge, hvis man skal længere mod city.
I 2021 vil der også komme noget uro på forbindelserne. Her vil det også komme til at ramme Lollandsbanen, idet der skal arbejdes på skinnerne i retning mod Nykøbing F. Det betyder formentlig, at der kommer nødbusser i en periode på 3-4 måneder fra Øster Toreby til Nykøbing. Desuden vil der komme nødbus mellem Nykøbing og Orehoved i omkring 2-3 måneder, vurderer projektdirektøren.
- Det er svært at sige det helt præcist med så lang varsel, men når vi er færdige med ombygningerne ved Nykøbing og nordpå i 2021, skulle der være totalt ro på banen mod København, og herefter handler de store anlægsopgaver mest om forbindelsen fra Nykøbing mod Femern.