Annonce
Ugeavisen Lolland

Togvogn fra Maribo-Torrig bliver totalrenoveret i Mariager

Bindingsværksopbygningen er i gang. August 2016. Foto: Hans Stückler

En flok seniorer har renoveret en 95 år gammel togvogn, der har kørt mellem Maribo og Torrig. Vognen kan opleves i Mariager i 2020. Redaktionen har fået denne beretning om vognens historie - og om renoveringen fra den jyske veteranjernbane.

Med næsten 100 år på bagen, var brædderne blevet noget anløbne og skelettet ikke længere så stærkt, som den gang - og sæderne noget slappere i betrækket. - Men så er det herligt, når en flok seniorer hanker op i èn og puster fornyet liv i det gamle skrog. Det er netop, hvad en lille gruppe af Veteranbanens seniorer har gjort ved personvogn C 27. Den gamle vogn så dagens lys i 1924 hos fabrikken Eisenbahn- und Verkehrsmiddel AG i Wismar i det nuværende Mecklenburg-Vorpommern den gang, da Weimarrepublikken endnu var ung, dønningerne efter første verdenskrig endnu ikke havde lagt sig.

I samme sommer tog den teaktræsbeklædte og lakerede vognturen over Østersøen med dampfærgen til Gedser og derfra videre til Maribo. Her startede den sin jernbanekarriere hos den netop åbnede 24 km. lange privatbane mellem Maribo og Torrig. Vognen var meget moderne, den havde bl.a. elektrisk belysning og porcelænshåndvask på toilettet. Den tjente sine ejere på Lolland trofast i 17 år, inden den i det andet krigsår blev solgt, da privatbanen bukkede under og måtte dreje nøglen om. Men da var Weimarrepublikken for længst gået til grunde og overtaget af en lille tapetser med overskæg. Turen gik i 1941 til Odder, hvor Hads-Ning Herreders Jernbane købte vognen.

Hos Scandia i Randers fik vognen nye lædersæder, der erstattede de gamle træbænke, og i de følgende 28 år kørte den dagligt på strækningen Århus-Odder-Hov. I 1969 var det imidlertid slut. Åbne endeperroner og hårde lædersæder tiltrak ikke rejsende og var for længst gået af mode. Nu kunne vognens skæbne være afsluttet, med at skærebrænderen forvandlede den til skrot. Sådan gik det heldigvis ikke, fortæller Anders Færch Hansen fra Veteranbanen

- Via private midler blev vognen overladt til den nyåbnede veteranbane i Mariager og fra sensommeren 1970 kørte den nu 46 år gamle vogn videre i fast rutefart mellem Mariager og Handest. Den har tjent os troligt og været en slider gennem alle årene og befordret tusinder af glade rejsende i vore tog. Men i 2014 sagde vognen stop, fortsætter Anders Færch Hansen.

- Teaktræsbrædderne, altså vognens yderbeklædning, begyndte at rasle faretruende. Da vi fik skilt vognkassen ad, kunne vi se, at "bindingsværket" indenunder var meget brøstfældigt og delvis forsvundet. - Noget drastisk måtte gøres." Så tog den lille gruppe af ihærdige seniorer over. Der blev indkøbt nye egeplanker og -stolper hos et savværk i omegnen, og der blev snedkereret og passet til, og et næsten nyt bindingsværksskellet blev stille og roligt bygget op.

- Og det sjove er, at de gamle og slidte teaktræsbrædder kunne vi faktisk vende om og genanvende, nu med bagsiden yderst! Vognen er i øvrigt 13 meter lang og vejer 19 tons. Den har 52 siddepladser og må maksimalt køre 60 km/t. Hos veteranbanen er tophastigheden dog i øjeblikket det halve, fortæller han og oplyser, at de lige nu er ved at ombetrække sæderne og lægge nyt linoleum på gulvet i vognen.

- Med lidt held og uden alt for mange forhindringer, kommer vognen tilbage i ordinær drift i løbet af godt og vel et års tid. Den vil fremstå funklende nylakeret i teaktræets smukke gyldne farve, og vognen er forhåbentlig køreklar, når vi i maj 2020 fejrer vores 50-årsjubilæum, siger Anders Færch Hansen.

C 27, vognsiden set fra kupeerne. Foto: Hans Stückler
Bindingsværkopbygningen er kommet lidt længere. Foto: Hans Stückler
Sådan skulle vognen gerne komme til at se ud indefra, når den er helt færdig. Foto: Hans Stückler
Så pæn var C27, da den i 1977 var i drift hos Veteranbanen. Målet er at nå det samme niveau. Foto: Anders F. Hansen
Der er mange detaljer, der skal laves helt rigtigt. Foto: Christian Mikkelsen
  • Bindingsværksopbygningen er i gang. August 2016. Foto: Hans Stückler
  • C 27, vognsiden set fra kupeerne. Foto: Hans Stückler
  • Bindingsværkopbygningen er kommet lidt længere. Foto: Hans Stückler
  • Sådan skulle vognen gerne komme til at se ud indefra, når den er helt færdig. Foto: Hans Stückler
  • Så pæn var C27, da den i 1977 var i drift hos Veteranbanen. Målet er at nå det samme niveau. Foto: Anders F. Hansen
  • Der er mange detaljer, der skal laves helt rigtigt. Foto: Christian Mikkelsen
Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Erkender skralde-brøler: Men borgerne hænger på regningen

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Indland

Derfor hyler sirenerne i dag

Indland

Brand i skib i Køge: Nu kan borgere færdes frit

Dølle

- Det er noget, der har rigtig, rigtig høj prioritet

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt