Annonce
Underholdning

Anmeldelse: En kongelig affære

Danmarkshistoriens farligste affære er blevet til en vellykket film

Det er vanskeligt at forestille sig, at kærlighedsdramaet mellem Christian den Syvendes engelske dronning Caroline Mathilde og hans tyske livlæge Johan Struensee kunne fortælles med et bedre resultat, end det sker i Nikolaj Arcels film. Her gennemspilles den udødelige historie uden slinger i valsen, i respekt for de historiske fakta og med tryk på drama og romantik. Desuden byder den på en karakterfuld rolleliste, og så er den umanerlig flot fotograferet. At filmen på den internationale filmfestival i Berlin i februar blev hædret med to sølvbjørne fortæller noget om dens internationale gennemslagskraft.

Det historiske drama får i filmversionen et ekstra sandsynlighedsskær, idet udgangspunktet er, at Caroline Mathilde efter sin landsforvisning til Celle i Tyskland og umiddelbart før sin tidlige død skriver til sine to børn for at fortælle dem sin version af begivenhederne ved hoffet. Dermed er det også hævet over enhver tvivl, at der var tale om et ægte kærlighedsforhold mellem dronningen og livlægen, selv om Struensee samtidig benyttede lejligheden til at tilrane sig mere og mere magt fra regeringen og den gale konge.

Caroline Mathilde, der i den svenske skuespiller Alicia Vikanders skikkelse, er en bedårende smuk prinsesse, kom til Danmark som teenager og markerede sig efterhånden som en stærk og intelligent kvinde, der i sin sindssyge mands livlæge først fandt en opmærksom samtalepartner og senere en attråværdig elsker. Tiltrækningen mellem de to var så stærk, at de fortrængte, at det fra begyndelsen var en livsfarlig affære, de kastede sig ud i. Alicia Vikander spiller rollen overbevisende og med en lettere svensk accent, som godt kan gøre det ud for en engelsk, og Mads Mikkelsen er som Struensee både en seriøst arbejdende læge, en politisk idealist – og et tiltrækkende hankønsvæsen.

Til filmens fine præstationer hører også Mikkel Boe Følsgaard portræt af Christian den Syvende, som han spiller uden at overdrive kongens galskabseksplosioner, og på den overdådige rolleliste er der mange andre kvalitetstunge skuespillere og markante præstationer – Trine Dyrholm som den intrigante enkedronning, David Dencik som den religiøse og magtbegærlige Ove Guldberg og Bent Mejding som den aldrende statsmand J.H.E. Bernstoff. Altså flot spil over hele linjen i denne meget seværdige historiske film.

Karakter: 5 ud af 6

Annonce
Annonce