Den snart forrige model slog med sit specielle design ikke an hos danske bilkøbere
Den nu snart forrige Renalt Mégane slog ikke an hos de danske bilkøbere, men i den foregående weekend fik Mégane-serien sit comeback med to nye modeller: hatchback og coupé.
- Det er en utrolig vigtig præsentation for os. Den snart udgåede model, som jeg synes er smart, og som er slået godt an i Sydeuropa, har været svær at sælge. Jeg tror ikke, vi solgte en eneste Mégane sidste år, siger Gitte Enggaard, Bil Center Syd i Nykøbing F. og Nørreballe (samt Stensved).
- Den nye Mégane er designmæssigt meget mere spiselig, og for en gangs skyld synes jeg, at vi har fået nogle rigtig gode priser - specielt når man ser på forholdet mellem pris og udstyr. Aircondition er standard på alle modeller, partikelfilter er standard på alle dieseludgaver.
- Jeg tror, at vi med den nye Mégane får gang i salget i denne klasse, som jo udgør næsten en fjerdedel af det samlede bilmarked, siger Gitte Enggaard, som havde "alle mand" på arbejde i weekenden, hvor der forventedes et stort ryk-ind.
Den nye Mégane opnåede 37 ud af 37 mulige point og de maksimale fem stjerner i EuroNCAP-testen. Sikkerhedsmæssigt er der foruden esp og seks airbags indbygget dobbelte sidekollisionssensorer. De sikrer, at bilens sideairbags udløses dobbelt så hurtigt som tidligere. Sammen med en helt ny type kraftigere gardinairbags sikres, at passagererens hovedbeskyttelse er forbedret med 30 procent.
Vi har tidligere beskrevet den nye Mégane efter den internationale præsentation, og det er en spændende bil, der kommer med tre (coupé) eller fem (hatchback) døre.
Designet er dæmpet i forhold til forgængeren, som var meget firkantet. Det får afløseren til at se mindre ud med de runde linjer, men den er faktisk vokset, hvilket blandt andet ses i bagagerummet i hatchbacken, der er vokset fra 330 til 405 liter. Kabinen er nydelig og med et par nyheder. Renault har overført "kælderummene" fra mpv'erne til de almindelige personbiler, og så er der en kombination af analogt og digitalt - nemlig en analog omdrejningstæller og det digitale speedometer.
Motorudvalget er omfattende - med de mest sportslige versioner i coupéversionen, som er sat op til at tøjle de ekstra kræfter via strammere affjedring (19 procent strammere end hatchbacken foran, 50 procent bagtil).
På dieselsiden er der to 1,5 dCi motorer på 90 og 110 hestekræfter pg et forbrug tæt på 22 på literen. Desuden kommer der en 1,9 liters diesel med 130 hestekræfter og 300 Newtonmeter, der klarer 19,6 kilometer pr. liter.
På benzinsiden er der en 1,6 liters motor samt debut til to turbomotorer. Den mindste er en 1,4 liters TCe motor (Turbo Control efficiency). Den har kræfter som en traditionel 1.8 liters motor (130 heste), moment som en normal 2.0 liters motor (190 newtonmeter), men et forbrug på niveau med en 1,6 liters, nemlig cirka 15 kilometer på literen. Typisk for en 1,6 liters benzinmotor.
Den kraftigste benzinmotor er den nyudviklede 2,0 TCe motor, der yder 180 hestekræfter.
Priserne for Mégane 1,6 er 210.000 kroner plus levering, mens dieselversionen med 90 heste koster 225.000 kroner.
For Coupeversionen begynder priserne ved 260.000 kroner for en 110 hestes diesel, mens prisen for topversionen med 180 heste og turbobenzinmotor eller 130 hestes dieselmotor er 300.000 kroner.