- Man kan ikke løse en skriveblokering på forhånd, siger uddannelsesleder Søs Maxner om initiativet med en skrivecafé til de studerende, som laver store opgaver i disse uger.
I onsdags afleverede 2. HF'erne deres store skriftlige opgave. I morgen er det 3.g'erne på gymnasiernes tur til at aflevere deres studieretningsprojekt.
Begge opgaver udfordrer elevernes faglighed, men i endnu højere grad deres akademiske kunnen.
På Nykøbing Katedralskole har de i år for første gang valgt at tage kampen op med elevernes negative følelser omkring opgaven og det pres, som påvirker dem.
Skrivecaféen, som har kørt fra 8. til 21. december, altså i dag, har til formål at støtte eleverne i skriveprocessen. I alt fire skrivevejledere har været tilknyttet projektet, som har skabt rammer omkring skriveprocessen og støttet eleverne igennem forløbet.
Uddannelsesleder på Katedralskolen Søs Maxner mener, at skrivecafeen er vigtig, fordi den giver struktur.
- Eleverne er vant til, at hverdagen er struktureret, og så sætter vi dem lige pludselig helt fri, forklarer hun om overgangen mellem hverdagen på skolen og ugerne med opgaveskrivning.
- Det er for nogen svært at mønstre selvdisciplin, når man selv skal tilrettelægge arbejdet, og der giver skolen så nu en ramme, som eleverne kan arbejde i under opgaveskrivningen, siger hun om ideen bag cafeen.
Problemet med opgaven er, at den er meget akademisk, og det derfor er en udfordring for eleverne, at forstå formuleringen, og de krav der stilles.
Yderligere et problem er, at mange udfordringer i forbindelse med opgaven først opdages, når skrivearbejdet går i gang.
Tidligere år har eleverne kun haft kontakt med deres faglige vejleder, som kunne støtte eleven i det enkelte fag, men Skrivecaféen skal altså støtte i selve skriveprocessen.
- Det handler om, hvordan man sætter opgaven sammen, og det er noget, der kommer undervejs. Vi ville gerne give rammerne og den praktiske hjælp, til dem som har behov for det, understreger hun.
I sidste uge kunne Politiken fortælle, at mange elever får hjælp fra deres forældre, når opgaven skal skrives. Nogle endda så meget, at det er forældrene, som har skrevet opgave.
Det ser Søs Maxner dog ikke som et problem på Katedralskolen. Selvom det er svært at sige konkret, om der er nogle forældre, der skriver for deres børn.
- Jeg synes godt, at forældrene må hjælpe deres børn, men jeg har ikke opfattelsen af, at de skriver opgaven for dem, fortæller hun og fortsætter:
- Det er jo et spørgsmål om, at eleverne bruger det netværk, de har, og så er der bare nogle elever, som ikke har så meget netværk, forklarer hun.
Og meningen med cafeen er netop at give eleverne faglig opbakning i skriveprocessen, så det ikke betyder noget, om deres forældre kan hjælpe eller ej.
- Mange elever bliver pressede, fordi opgaven betyder så meget, siger Søs Maxner om eleverne og forklarer meningen bag Skrivecaféen:
- Vi vil gøre det sådan, at eleverne har en positiv oplevelse med opgaveskrivningen.