Jyske Bank på Lolland-Falster advarer nu mod stigende telefonsvindel.
Lolland-Falster Flere lokale bankkunder i Jyske Bank på Lolland-Falster har den seneste måned været ofre for telefonsvindlere, der i nogle tilfælde har tømt bankkonti for flere hundrede tusinde kroner.
Det oplyser afdelingsdirektør i Jyske Bank privat på Lolland-Falster, Susan Søgren, til Folketidende.
Derfor advarer hun nu mod telefonsvindlerne.
- Svindlerne ringer op til primært vores ældre kunder og udgiver sig for at ringe fra Udbetaling Danmark. Svindlerne oplyser kunden om, at der er problemer med pengeoverførsler, og foregiver derefter at viderestille til Jyske Banks tekniske afdeling, hvor de kommer til at tale med en anden person, der så beder kunden om at oplyse kundens personlige Nem-ID-oplysning og kodeord, fortæller Susan Søgren, der oplyser, at samtalen i nogle tilfælde varer op mod et par timer, mens svindlerne samtidig tømmer kundens konti med op til otte-ti transaktioner.
Derfor kommer Susan Søgren nu med en helt klar advarsel.
- Der er ingen medarbejdere fra banken eller Udbetaling Danmark, der ringer til kunder eller borgere for at få oplyst personlige Nem-ID oplysninger. Så hvis man får et opkald af den slags, så er der tale om svindlere, og det bedst man kan gøre er at lægge på, siger hun.
Susan Søgren oplyser, at telefonsvindlen herover sommeren virkelig har grebet om sig.
- Den seneste måned har vi haft cirka 10 privatkunder i vores tre afdelinger på Lolland-Falster, der har været ofre for svindlen. Den seneste uge har der været tre tilfælde, siger hun.
Hun opfordrer derfor alle til at være meget opmærksomme på telefonsvindlen lige som Jyske Bank nu opsætter informationsplakater op i bankens afdelinger med advarsler om svindlen.
- Vi advarer også mod svindlerne på vores hjemmeside og facebookside, hvor vi slår fast, at vi i Jyske Bank aldrig vil bede kunden om at udlevere personfølsomme oplysninger, hverken over telefon, mail eller sms, siger hun.