Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Foto: BORBERG THOMAS/POLFOTO

Indland

Bedre - men fortsat langsom - behandling på akutcentre

Patienter er mere tilfredse, men der er fortsat problemer med ventetid og smertelindring på danske akutcentre.




11. januar 2018 kl. 06:00 Af /ritzau/

Annonce

Der er sket en lille stigning i tilfredsheden med patienternes besøg på de danske akutcentre og -klinikker.

Men samtidig har de svært ved at komme kroniske problemer med ventetid og manglende smertestillende medicin til livs.

Det viser den årlige LUP Akutmodtagelse 2017, der er en landsdækkende undersøgelse af patienters oplevelser med akutmodtagelser.

Bent Hansen (S), formand for Danske Regioner, er overordnet set tilfreds med udviklingen.

- At løfte den service og tryghed, som borgerne bliver mødt med, har været rigtig vigtig for vores personale, og derfor er det meget tilfredsstillende, at cirka to tredjedele af patienter har været tilfredse, siger han.

Undersøgelsen er dog langt fra udelukkende god læsning.

Ligesom tidligere års undersøgelser har vist, er der fortsat store problemer med ventetiden på de danske akutcentre og -klinikker.

68 procent af patienterne har således oplevet ventetid fra ankomsten til undersøgelsen, og 71 procent er utilfredse med manglende information om, hvor lang tid man skal vente.

- Sådan er det på en akutmodtagelse. Der kommer folk ikke planlagt og kommer ofte i klumper, og derfor opstår der nogle gange ventetid.

- Mange føler, at de ikke får information nok om, hvor lang ventetiden er, men det er jo svært for vores personale, for de ved jo ikke, om der pludselig kommer en, der er alvorligt syg, som de er nødt til at tage først, siger Bent Hansen.

Derudover mener 35 procent af de adspurgte patienter, at det hvidkitlede personale uddeler for lidt smertestillende medicin.

- Det, at give smertelindring, kræver ofte, at der har været en læge inde over og vurdere patientens situation.

- Det er derfor en kompleks situation, personalet nogle gange er i, så det er nok en rigtig god idé at blive bedre til at informere om, hvorfor man ikke kan give smertelindring, og at det har et behandlingsformål, at man ikke altid giver det, siger Bent Hansen.

Undersøgelsen bygger på svar fra 7606 patienter, der i august og september var patient på 43 klinikker og modtagecentre i landets fem regioner.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Billigere biler? 22. april 2018 kl. 22.10

AF: JESPER NØRSKOV JENSEN

Test 19. april 2018 kl. 10.55

AF: LILLI RUTHERFORD

Adelgade i Nysted: Farlig… 17. april 2018 kl. 00.47

AF: JOHN WENNERWALD

Tid til at tage stilling 15. april 2018 kl. 22.16

Annonce