cookie-og-privatlivspolitik
Det tager 14,5 måneder, fra en klage er dumpet ind hos Styrelsen for Patientklager, til den er færdigbehandlet. Det er seks måneder længere, end styrelsen har som mål for at behandle en patientklage. (Arkivfoto)
Det tager 14,5 måneder, fra en klage er dumpet ind hos Styrelsen for Patientklager, til den er færdigbehandlet. Det er seks måneder længere, end styrelsen har som mål for at behandle en patientklage. (Arkivfoto)
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Indland

Patienter venter 14 måneder på at få afgjort sygehusklager

Det tager mere end et år at behandle en klage, hvilket ifølge Styrelsen for Patientklager skyldes udflytning.




07. oktober 2019 kl. 22:25 Af Ritzau

Annonce

Folk, der klager over de danske sygehuse, må i snit vente 14,5 måneder på en afgørelse fra Styrelsen for Patientklager. Det er næsten et halvt år længere, end hvad styrelsen selv har som mål.

Det skriver Politiken.

Direktør i paraplyorganisationen for pårørendeforeninger i Danmark, Danske Patienter, Morten Freil er bekymret over udviklingen.

- 14,5 måneder er alt, alt for lang tid, og det er meget alvorligt for patienterne. Det krænker patienternes retsfølelse, at man indgiver en klage, efter at man har oplevet noget alvorligt, og så får man ikke behandlet sin sag i tide, siger Morten Freil.

Ifølge direktøren har ventetiden slemme konsekvenser for de patienter, der klager, og danske patienter generelt.

- Det betyder, at mange patienter ikke kan få afsluttet et alvorligt kapitel i deres liv, og at systemet ikke kan lære af fejlene. De vil gerne sikre sig, at andre ikke bliver udsat for samme fejl, siger han.

Styrelsen for Patientklagers mål er ni måneders ventetid, men i dag tager det næsten et halvt år længere at behandle en klage.

Ifølge styrelsens direktør, Lizzi Krarup Rasmussen, skyldes det, at klagesagerne har ophobet sig, fordi styrelsen blev udflyttet til Aarhus. Det skete af to omgange - først i 2015 og senere i 2018.

Efter de to udflytninger sagde næsten alle de ansatte op. Kun fire medarbejdere og to ledere sagde ja til at følge med til Aarhus.

Styrelsens direktør fortalte til Altinget sidste år, at hun efter medarbejderflugten ikke kunne udelukke, at ventetiden ville blive længere.

- Klagesager er et komplekst arbejdsområde, der tager tid at lære, og vi må ikke gå på kompromis med kvaliteten, skriver Lizzi Krarup Rasmussen i et skriftligt svar til Politiken.

Morten Freil er enig i, at løsningen på den lange ventetid ikke er at bruge mindre tid på hver klage. Styrelsen burde dog aldrig være flyttet uden at have en plan for at uddanne tilstrækkeligt med personale, mener han.

- Vi advarede, allerede før man lavede den her udflytning, at det ville betyde længere behandlingstider. Men man valgte så at gøre det alligevel, og man kan sige, at vi desværre fik vi ret, siger han.

Regeringen er i gang med at lave en handlingsplan på området. Den vil Enhedslistens sundhedsordfører Peder Hvelplund have sundhedsminister Magnus Heunicke (S) til at sætte farten op på.

- Så må vi se på, hvad der er brug for af ressourcer for at få nedbragt både sagsbehandlingstiden og sagspuklen, siger han.






KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Borgerens stat 19. oktober 2019 kl. 13.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Lokalpolitik 18. oktober 2019 kl. 11.15

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29

Annonce