Et nyt Visitor Centre åbnede i dag i København. Det interaktive udstillingsvindue præsenterer det ypperste, Danmark kan byde på inden for forskning, viden og produktion af fødevarer for internationale virksomheder.
En interaktiv fortællingsvæg om den danske fødevareklynges historiske udvikling, et virtual reality-område og en digital præsentation af cases, der indbyder til samarbejde og vidensdeling mellem interessenter, virksomheder og organisationer på tværs af nationaliteter.
Det er blot nogle af de elementer, man kan opleve i fødevareklyngens Visitor Centre, som skal være med til at brande Danmark internationalt.
- Vores vision med det nye Visitor Centre er at skabe et sted, hvor danske fødevareaktører informerer, inspirerer og imponerer internationale beslutningstagere, samarbejdspartnere m.fl., siger Lise Walbom, der er CEO i Food Nation, og fortsætter:
- Og vi håber selvfølgelig, at besøgende vil bruge det nye Visitor Centre til at få viden om, hvordan vi i Danmark med produkter og løsninger bidrager til fremtidens globale fødevarebehov, og dermed vil kic starte fremtidige samarbejder og eksportaftaler med fødevareklyngen.
En fødevarenation i verdensklasse
Food Nation er et offentligt-privat partnerskab etableret af regeringen og en række ledende private organisationer og virksomheder. Food Nation repræsenterer hele den danske fødevareklynge, som består af virksomheder og organisationer inden for primær- og forarbejdet fødevareproduktion, teknologi og udstyr, ingrediensindustrien, forskere, uddannelsesinstitutioner og restauranter.
Målet med Food Nation og det nye Visitor Centre er at øge kendskabet til Danmark som ledende fødevarenation og motivere den danske fødevareklynge til at forblive en fødevarenation i verdensklasse.
Food Nation vil derfor bidrage til at øge den danske fødevareeksport og synliggøre fødevareklyngens position som attraktiv arbejdsplads.
- Vi har i Danmark en stærk fødevarefortælling, som vi skal være stolte af og profilere os på. Food Nations opgave er at sikre en fælles stemme for hele fødevareklyngen i udlandet og motivere klyngen til hele tiden at udvikle sig, siger Torben Ladegaard, bestyrelsesformand i Food Nation og tidligere administrerende direktør hos FOSS.