cookie-og-privatlivspolitik
Mange arbejdere, især italienere, arbejder på byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Arkivfoto
Foto: Anders Knudsen

Lokal nyt

Status for Storstrømsbroen: 140 påbud og forbud om arbejdsmiljøet

Opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, har fra første spadestik i september 2018 været plaget af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og brud på arbejdsmiljøloven.




10. februar 2021 kl. 08:49 Af Citathistorie

Opførelsen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, har fra første spadestik i september 2018 været plaget af sager om livsfarligt arbejdsmiljø og brud på arbejdsmiljøloven.

Nu viser en ny opgørelse fra Arbejdstilsynet, at der indtil videre er givet bøder for næsten en million kroner, og fem af sagerne har været så alvorlige, at de er videregivet til politiet, skriver Fagbladet 3F.

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture, der er hovedentreprenør på det offentlige milliardbyggeri, og Fagbladet 3F har i en række artikler fortalt om bygningsarbejdere, der har været i fare for at falde ned fra ni meter høje stilladser, blive kørt over af store entreprenørmaskiner og få amputeret legemesdele i defekt udstyr på det store byggeri.

Arbejdstilsynet har på lidt under to og et halvt år reageret med hele 140 påbud og forbud for alvorlige brud på arbejdsmiljøloven.

I samme periode løber den samlede bødesum op i 955.000 kroner og fordeler sig på 10 byggefirmaer. Det er primært italiensk ejede selskaber, og der er kun to danske firmaer på listen.

Annonce

Ifølge professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet Peter Hasle er det store bødebeløb et klart tegn på, at der er noget fundamentalt galt med arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen.

- Det er bemærkelsesværdigt, at der har været problemer med arbejdsmiljøet over så lang tid, og de mange bøder og påbud fra Arbejdstilsynet viser, at man stadig ikke har løst problemerne, siger han.

Det er den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) og det portugisiske byggeselskab CNBT, der har fået de største bøder i forbindelse med byggeriet af den nye Storstrømsbro.

SBJV har fået tre administrative bøder på samlet 185.000 kroner, mens CNBT er blevet dømt til at betale 350.000 kroner for fire grove brud på arbejdsmiljøloven.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi rejste i januar sidste år tiltale mod CNBT for at have udsat sine ansatte for livsfarlige arbejdsforhold ved at sende dem op på arbejdsplatforme i op til ni meters højde, hvor de risikerede at styrte ned på betonunderlaget.

Annonce

Arbejdstilsynet, som sendte de fire sager videre til politiet, vurderede, at bygningsarbejderne var i fare for “død, invaliditet eller alvorlige knoglebrud”.

Det er Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, og som i 2017 tildelte byggekontrakten på 2,1 milliard skattekroner til det italienske konsortium SBJV.

I november 2019 måtte bygherren igangsætte et skærpet tilsyn med sikkerheden på Storstrømsbroen efter de mange forbud og påbud fra Arbejdstilsynet.

Vejdirektoratet oplyser over for Fagbladet 3F, at de har iværksat en række konkrete tiltag, herunder bedre uddannelse af byggeformændene, månedlige arbejdsmiljømøder og et styrket samarbejde med Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen.

Endelig har Vejdirektoratet ansat endnu en konsulent til at føre dagligt tilsyn med SBJV’s arbejdsmiljøkoordinering, så der nu er tre konsulenter til opgaven.

Annonce

- Vejdirektoratet lægger stor vægt på et trygt og sikkert arbejdsmiljø for alle medarbejdere på projektet, lyder det i et skriftligt svar fra Vejdirektoratet.

Selv om opførelsen af den nye Storstrømsbro har afstedkommet stakkevis af påbud fra Arbejdstilsynet og massiv kritik fra både blå og røde politikere, eksperter og de medarbejdere, der har deres gang på byggepladsen, så mener den italienske hovedentreprenør, at byggeriet er en sikker arbejdsplads.

- Vores byggeplads er mere sikker end andre byggepladser i Danmark, da vi har færre ulykker per arbejdstime. Men vi har også en stor byggeplads, og store byggepladser har – alt andet lige – flere påbud og bøder end små byggepladser, udtaler SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh i et skriftligt svar.

- Påbud og bøder er udtryk for, at man kan gøre det bedre, og det er også derfor, at vi hver eneste dag arbejder sammen med Arbejdstilsynet, Vejdirektoratet og vores underentreprenører på at mindske risikoen for ulykker, lyder det videre.

Ifølge Vejdirektoratet var der i 2019 11,4 ulykker per million arbejdstimer på Storstrømsbroen, mens det i 2020 var steget til 21,2.

Annonce

Landsgennemsnittet ligger på 23,5.

Til sammenligning var der på det store metrobyggeri i København, Metro Cityringen, en målsætning om, at der højest måtte være 16 ulykker for hver million arbejdstimer.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Paradigmeskifte version 2.0 09. maj 2021 kl. 22.09

AF: PAW HALLANDSON

Det skriger til himlen! 09. maj 2021 kl. 20.40

AF: LEIF A. JENSEN

Demokrat i Danmark! Hvor? 05. maj 2021 kl. 09.29

AF: JOHN WENNERWALD

Den 1. maj 02. maj 2021 kl. 22.18

AF: LARS RASMUSSEN

Solcellepark Grænge Åbent… 01. maj 2021 kl. 09.17

AF: JOHN WENNERWALD

Coronakuller 25. april 2021 kl. 22.26

Annonce

ANNONCE