Byrådskandidater sværger stadig til plakater trods fokus på plakaternes klimaaftryk.
GULDBORGSUND 16. november er der kommunalvalg og regionsrådsvalg, og det betyder valgplakater langs vejene.
Det, selvom der for hvert valg er større fokus på, at det ikke er så godt i forhold til klimaet, og det ses også i Guldborgsund Kommune. Det viser en rundspørge, Folketidende har lavet blandt en stor del af byrådskandidaterne.
18 kandidater har svaret, og kun én, Lisbeth Rask Nielsen, spidskandidat for Kristendemokraterne, hænger ikke plakater op, når der åbnes for det 23. oktober. Og det skyldes, at hun ikke har tid til det.
SF har drøftet brugen af plakater ved de seneste mange valg, fortæller spidskandidat Annemette Schønberg Johnsen, men:
- Plakaterne vandt også denne runde af hensyn til vores partis synlighed.
Og uden synlighed fra plakater kan det koste stemmer. Det sagde Kasper Møller Hansen, der forsker i vælgeradfærd og valgdeltagelse på Københavns Universitet, forleden til en artikel på dr.dk.
Har brug for synlighed
Dorthe Sølling (S) fremhæver netop undersøgelser, der viser, at plakater virker.
- Det vil altså være en stor ulempe ikke at bruge dem. Samtidig minder det folk om, at der er valg snart. En hel del mennesker er ikke på de sociale medier og læser måske ikke aviser, så ved at placere store skilte på åbenlyse steder opdager og husker de, at de skal ned og stemme.
Kandidat for Dansk Folkeparti, Bob Nielsen, er enig.
- Vi, der står længere nede ad listen, er uden chance for personlige stemmer, medmindre vi "vinder" genkendelighed. Det opnår vi med læserbreve, blogs, debatmøder, annoncer og plakater, siger han.
Lene Hatt (SF) stiller op for niende gang og har indtryk af, at der generelt er kommet voldsomt mange flere plakater. Kim Egelund (DF) har fordoblet antallet af plakater fra sidste valg til 100 styk, og flere andre har gjort det samme.
Andre har til gengæld valgt at drosle ned for plakaterne, som kandidaterne benytter mellem 15 og op mod 600 af. Tidligere borgmester Poul-Henrik Pedersen fra Guldborgsundlisten er i sin tiende valgkamp på 50 plakater og har brugt færre hver gang netop af hensyn til klimaet.
Nicklas Thorsen (V) er gået fra tidligere 200 til 50 denne gang. Det skyldes dog ikke klimaet.
- Det at droppe brugen af valgplakater medfører ikke nogen nævneværdig effekt på vores samlede udledning af CO2 - der skal helt andre boller på suppen, siger han, og Simon Hampe (DF) går skridtet videre:
- Det her klimaræs er ikke lige mig. Jeg har en benzinbil, køber tøj produceret i Kina og spiser grønsager, der er transporteret på tværs af verden - og det har jeg ikke tænkt mig at kompensere for ved at droppe valgplakater. Det vil være at lefle for vælgerne.
Når de andre gør det...
Mange kandidater fremhæver, at de benytter klimavenlige plakater, herunder Enhedslistens lokalformand og nummer to på listen, Christian Tastrup.
- Vi får vores foldere, flyers og plakater trykt 100 procent biologisk nedbrydeligt og helt fri for skadelige kemikalier og tungmetaller - de er både svane- og FSC-mærkede. Plakaterne er desuden monteret på bæredygtige kartonplader uden plast, fortæller han på partiets vegne.
Også Socialdemokratiet benytter plakater, der er produceret lokalt, og hos Det Konservative Folkeparti har man prøvet at finde en mere grøn løsning, lyder det fra partiet.
René Christensen (DF) betoner også traditionerne, der omgærer dem.
- Når vi hænger dem op, dytter vi også lidt til hinanden, modkandidaterne, og vinker. Kommunevalg er altid i november, det er lidt koldt. Så står man på Torvet i Stubbekøbing og hænger plakater op, så får man lige en kop kaffe og en snak med de andre kandidater. Der er fællesskab ude i marken, og det er meget hyggeligt, siger han og nævner, som partikollegaen Jesper Blomberg, at han har genbrugt eller vil genbruge valgplakaterne.
Annemette Schønberg Johnsen foreslår en model, hvor kommunalt ansatte får og hænger plakaterne op - mod betaling - da det vil spare en masse kørsel og dermed CO2-udledning på vejene hos de frivillige.
I sidste ende er flere kandidater klar til at droppe plakaterne. Hvis de øvrige partier gør det.
- Når man ved, de virker, så ville det kræve fuldstændig enighed blandt alle, der stiller op, om ikke at sætte plakaterne op. Den aftale forestiller jeg mig ikke, man kan indgå. Specielt dem, der ikke sidder i byrådet, vil formentlig ingen interesse have i sådan en aftale, siger Simon Hansen, spidskandidat for Socialdemokratiet.