Hvis selskabet bag Ung Rejs dømmes for at overtræde markedsføringsloven, så kan det få konsekvenser for mange andre.
- Hvis vi bliver dømt i denne sag, får Forbrugerombudsmanden travlt med at rejse sager mod Tuborg, Grøn Koncert, Roskilde Festival og mange andre, der kombinerer øl og alkohol med annoncer rettet mod unge.
Det sagde direktør i Travel Booking John Tobiesen, da han onsdag blev afhørt i Vestre Landsret i en sag, hvor hans selskab tidligere er blevet idømt en bøde på 175.000 kroner for overtrædelse af markedsføringsloven.
Travel Booking sælger ungdomsrejser gennem selskaberne Ung Rejs og Viby Rejser, og de to bureauer blev i 2008 tiltalt for at have annonceret i ungdomsbladene Chili og Tjeck.
Ung Rejs er især blevet kendt for de druktunge rejser til steder som Sunny Beach i Bulgarien.
Annoncerne henviste til rejseselskabets hjemmeside, og netop henvisningen mellem blad og net er et centralt punkt i sagen.
Forbrugerombudsmandens repræsentant, specialkonsulent Andreas Weidemann, mener ikke, at en hjemmeside alene vil være et brud på loven.
Men netop annonceringen i ungdomsblade med henvisning til hjemmesiden er det.
Som modtræk fremlagde forsvareren, Henrik Stagetorn, en stribe annoncer i tilsvarende magasiner, hvor blandt andet Grøn Koncert henviser til sin egen hjemmeside, hvor man ser mange billeder af øl og unge, der drikker.
Det andet væsentlige punkt i sagen er den sluse, der er indbygget på rejsesiderne. Slusen spørger besøgende, om de nu er fyldt 18 år, før de kan blive lukket ind på siden.
Spørgsmålet er, om det er for nemt at omgå slusen og se de lukkede sider.
Hertil svarede Henrik Stagetorn, at man for eksempel på Grøn Koncerts åbne sider kan se reklamer for øl og øldrikkende unge.
Forbrugerombudsmanden vil ikke tage stilling til de enkelte eksempler, men siger, at netop sagen fra Travel Booking vil danne retspraksis på området.
Sagen blev optaget til dom, der ventes afsagt inden påske.
/ritzau/