Annonce
Erhverv

BREDGAARD BOATS SØSÆTTER NY KUTTER

Den den 14,99 meter lange, 5,9 meter brede  og 50 ton tunge nybyggede fiskekutter C Jane blev tirsdag søsat i Rødbyhavn af Bredgaard Boats. Foto: Bredgaard Boats
Fiskekutteren C Jane blev tirsdag søsat i havnen i Rødbyhavn.

Efter nogle svære corona-år går det igen fremad for bådeværftet Bredgaard Boats i Rødbyhavn.

Tirsdag ved middagstid søsatte værftet en ny fiskekutter, den 14,99 meter lange og 5,9 meter brede kutter C Jane, som er en garnbåd, der er bestilt af en kunde i Nuuk i Grønland.

Det har taget ni måneder at bygge kutteren, som er bygget af glasfiber til en besætning på seks mand.

Annonce

Kutteren skal ligge i havnen en måneds tid, før den drager mod Grønland.

- Der skal sættes en mobilkran på båden, og så skal vi have sat masten på i morgen. Når masten er kommet på, skal alle ledninger monteres ned gennem loftet. Derefter skal båden igennem et testprogram, hvor myndighederne kommer og syner båden, fortæller Michael Jakobsen, administrerende direktør for Bredgaard Boats ApS.

Fiskekutteren C Jane

  • Garnbåd lavet af glasfiber.
  • Plads til en besætning på seks mand.
  • 14,99 meter lang og 5,9 meter bred
  • 400 hk Volvo-motor
  • Lastrum: 60 kubikmeter

Ser mod eksportmarkeder

Bådeværftet er sammen med Erhvervshus Sjælland netop nu i gang med en vækststrategi, der går ud på at se mod eksportmarkederne.

- Der sker ikke noget for os i Danmark. Vi skal bredere ud, især i Norge, for det er der, vores største marked ligger. Vi vil også gerne have noget andet i markedet end fiskekuttere. Det kunne være husbåde eller småfærger, siger Michael Jakobsen.

Den nybyggede fiskekutter C Jane er bygget i glasfiber. Foto: Bredgaard Boats

Bredgaard Boats har specialiseret sig i at bygge både af glasfiber, og den viden vil værftet gerne bruge til at udvikle andre bådtyper. Men det har også være en opgave at overbevise fiskere i Nordatlanten om, at glasfiberbåde godt kan sejle i isfyldte farvande.

- De var lidt skeptiske med glasfiberbådene i starten på grund af isen, men bådene kan sagtens holde til at ramme noget sort is. Og den her fiskekutter, C Jane, er den tredje på fire år, der ryger til Grønland, så det viser skeptikerne, at glasfiberbådene sagtens kan holde til det, fortæller Michael Jakobsen.

Bredgaard Boats arbejder netop nu også på at bygge en fiskekutter til en norsk kunde, der er dobbelt så dyr som de cirka 15 millioner kroner, C Jane har kostet at bygge.

- Vi er ved at bygge den færdig nu og skal have den i vandet efter sommerferien. Både er samme længde og en lille smule bredere end C Jane, men koster næsten det dobbelte, fordi den har noget helt andet udstyr, siger Michael Jakobsen.

Efter sommerferien går byggeriet også i gang af en 7,5 meter bred kutter til en anden norsk kunde.

C Jane får onsdag monteret masten og skal ligge i havnen i en måneds tid, hvor den sidste klargøring og kontrol fra myndighedernes side finder sted, inden kutteren begiver sig mod Grønland. Foto: Bredgaard Boats
Annonce

Svært at skaffe ansatte

Bredgaard Boats har lige nu kapacitet til at bygge på tre både ad gangen og har 22-25 ansatte tilknyttet.

- Men vi vil gerne op på mellem 25 og 30 ansatte, hvis vi kan få de rigtige folk, siger Michael Jakobsen.

Vi vil gerne op på mellem 25 og 30 ansatte, hvis vi kan få de rigtige folk.

Michael Jakobsen, administrerende direktør, Bredgaard Boats

Og det er næsten kun mangel på arbejdskraft, der kan sætte en stopper for væksten lige nu.

- Det kræver mere plads, hvis vi skal kunne bygge flere både, og det kan vi måske godt få, men i første omgang kræver det, at du kan få flere folk til at bygge bådene, siger Michael Jakobsen.

Bredgaard Boats oprettede i øvrigt sidste år Bredgaard Steel sammen med smedevirksomheden Steel i Nakskov, som servicerer de mange skibe, der er i brug i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen.

- Takket være samarbejdet med Steel, kan vi skaffe folk til det. Det er hovedsageligt smede- og svejseopgaver offshore på skibene i havnen, hvor vi udfører reparationer på snart sagt alt, hvad der går i stykker, siger Michael Jakobsen.

Annonce
Annonce
Sport

REKORDMANGE PIGER PÅ FODBOLDSKOLE

Annonce
Engestofte

BRØDNØRD I NYT POP OP-BAGERI

Annonce
Forsiden netop nu
Guldborgsund

UTILFREDSE LEJERE HAR SAVNET EN ELEVATOR I FIRE MÅNEDER

Gymnasier

OVERVEJER FUSION AF GYMNASIER

Corona

PLEJEPERSONALE BLIVER IGEN OPFORDRET TIL CORONATEST

Erhverv

ÅRETS LÆREPLADSPRIS GIK TIL MSE

landsstævne

LOKALE VALGTE NOGET DE ALDRIG HAVDE PRØVET FØR: BIATHLON

Marielyst

STØVER DEN STORE SAKS AF

landsstævne

RØDBYS BADMINTON HERRER VANDT ALLE DERES KAMPE

Festival

FEJREDE FØDSELSDAG PÅ VILDE VULKANER

Sport

NY TURNERINGSSTRUKTUR BEKRÆFTET

Femern

TRODSER ARBEJDSRETTEN: 500 BYGNINGSARBEJDERE FORTSÆTTER STREJKE

Skolebyggeri

- JEG VIL GERNE VÆRE SKOLEDRENG IGEN, HVIS JEG FIK LOV TIL AT GÅ HER

Guldborgsund

KOMMUNE ADVARER BORGERE OM SPAMMAIL I OMLØB

Lolland

TOUR DE FRANCE GIVER UDSOLGTE AFGANGE PÅ LOKAL FÆRGERUTE

Annonce
Minksagen

REGERINGEN VIL GENNEMGÅ KRITIK AF EMBEDSMÆND

Tour de France

STORSKÆRMS-ARRANGEMENT FLYTTES INDENDØRS

Landsstævne

GLÆDER SIG TIL AT SLUTTE MED ET BRAG

Bikemeet

- JA, DET ER VARMT. VI HAR JO EN KVART KO OM NAKKEN!

112

PRØVELØSLADT MAND FÆNGSLET FOR VOLD

Jogsøgning

NU ER DET FORBUDT AT SPØRGE TIL ALDER UNDER JOBSØGNING

Lokal nyt

DMI VARSLER AFTENREGN OVER TOUR DE FRANCE-RYTTERNE

112

23 TAGET I FARTKONTROL

Annonce
Annonce