Alle er enige om, at der skal ske noget med Gedser by.
Området trænger til et samlet løft og en ny udviklingsretning. Det skorter ikke på visioner og gode ideer. Men pengene mangler og måske mangler der i virkelighed også den ægte lokale vilje til at skabe en bæredygtig forandring.
I begyndelsen af denne uge præsenterede en arbejdsgruppe bestående af seks foreninger en ny og spændende visionsplan for Gedser. Byen skal gøres til et center for tog- og færgehistorie. En plan, der tager udgangspunkt i byens historiske station, den ofte omtalte Gedser Remise samt en af DSBs gamle færger “M/F Dronning Ingrid”.
Det er en stor og på mange punkter interessant plan, der er smidt ind i debatten om Gedsers fremtidige udvikling. Det er også en dyr plan i både investeringer og i driftsudgifter.
Arbejdsgruppen fortjener ros og anerkendelse for at se mulighederne i den nedlagte Gedserjernbane, den gamle remise, stationen og ikke mindst den ophugningstruede DSB færge “M/F Dronning Ingrid”. På papiret lyder det som en helt rigtig ide, der godt kunne trække interesserede besøgene til.
Turistattraktioner skal være specielle og unikke for at kunne trække gæster til fra andre steder end lige lokalområdet, og det vil et toghistorisk center være. Spørgsmålet er bare, om centeret kan trække nok gæster til, at det kan betale for de store driftsomkostninger, der er forbundet med at drive centeret.
Det er en dyr plan, og derfor kan økonomien være det første, der spænder ben for visionens videre liv. Der skal på kort tid skaffes mange penge for at komme videre, og selv med de mest optimistiske briller på, er det svært at se, hvor de lige skulle komme fra. Guldborgsund Kommune har meldt ud, at der er masser af velmenende ord til støtte, men ingen penge.
Realistisk set er der næppe nok turister, der vil valfarte til Gedser for at se og prøve gamle tog. Desværre. Men derfor skal planerne ikke opgives, men tilpasses den virkelighed Gedser som by og område er i.
Guldborgsund Kommune er i gang med at udforme en helhedsplan for området, og her er det vigtigt, at togentusiasternes ideer bliver taget med ind i den endelige plan. Fordi der er noget interessant i deres plan, men den skal tilpasses til, hvad der er muligt.
Gedser skal udvikles, og derfor er det godt, at der kommer mange spændende og gerne ambitiøse planer på bordet.